Jeep Wrangler Forum banner

IAC-klep reinigen

36K views 23 replies 13 participants last post by  cballou  
#1 ·
Ik heb een probleem met mijn 04 sport die klinkt als een fluitketel na een paar minuten rijden als ik het gaspedaal loslaat en langzaam weggaat na een paar minuten. Sommigen van jullie stelden voor om mijn IAC-klep schoon te maken. Ik heb dit nog nooit gedaan en moet weten waar deze zich bevindt en hoe ik hem kan schoonmaken en opnieuw kan installeren. Ik vraag me gewoon af of het moeilijk is en of het voor mij oké zou zijn om het te doen, aangezien ik niet veel weet van Jeep-onderhoud. Ik ben best een mechanische man, ik ben gewoon nieuw in dit, enig advies?

#2 · (Edited)
De IAC wordt vastgehouden door twee kleine torx-schroeven en komt heel gemakkelijk los. Zorg ervoor dat u een torx-bit gebruikt die scherp en in nieuwe staat is, zodat u ze niet beschadigt. Ze hebben wat Locktite, dus ze zitten strak en zijn niet gemakkelijk te verwijderen.

Als hij eenmaal los is, spuit u de solenoid-aangedreven plunjer en het gat waarin hij past op het gasklephuis in met een spuitbus gasklephuisreiniger. Gebruik vervolgens een zachte tandenborstel en een doek om de plunjer voorzichtig schoon te maken. Duw/trek/draai de plunjer niet, behandel hem voorzichtig.

Als hij schoon is, gebruik dan de rest van de TB-reiniger aan de binnenkant van het gasklephuis en schroef de IAC weer vast. Zorg ervoor dat u de torx-schroeven niet beschadigt door er altijd voor te zorgen dat u de torx-driver haaks op de kop van de bout houdt en stevig op zijn plaats houdt, zodat hij er niet uit kan glijden terwijl u hem verwijdert of terugschroeft. De IAC wordt vrij gemakkelijk losgekoppeld van de kabelboom om het schoonmaken te vergemakkelijken.

#7 ·
Nou, bedankt voor de hulp. Ik ga het dit weekend schoonmaken, hopelijk houdt dat geluid dan op. Jtalar, ik ben blij dat tenminste iemand mijn installatie die klinkt als een mietjes theeketel grappig vindt, ga je gang, lach maar:flipoff: ;)

#9 ·
Ik heb hetzelfde theeketelgeluid, ik denk dat het van de dynamo komt. Ik wilde vandaag een beetje knutselen, dus ik dacht dat ik de stationairregelaar wel even kon schoonmaken. De onderste bout brak halverwege af. Een nieuwe stationairregelaar kost 70 dollar, dus ik heb het stukje gewoon uitgeboord en er een nieuwe bout doorheen gestoken. Hielp niks. Ik luister niet. Als het niet kapot is, moet je het niet repareren. Haha
Het zou moeten zijn: "Als het niet kapot is, zal het wel kapot zijn tegen de tijd dat ik klaar ben."

#10 ·
MadMike84 said:
Ik heb hetzelfde theeketelgeluid, ik denk dat het van de dynamo komt. Ik wilde vandaag een beetje knutselen, dus ik dacht dat ik de iac wel even zou schoonmaken. Brak de onderste bout halverwege af. Een nieuwe iac kost 70 dollar, dus ik heb het stuk er gewoon uitgeboord en er een nieuwe bout doorheen gestoken. Hielp niets. Ik luister niet. Als het niet kapot is, repareer het dan niet. Haha
Het zou moeten zijn: "Als het niet kapot is, zal het dat wel zijn tegen de tijd dat ik ermee klaar ben"
Het heeft eigenlijk wel veel geholpen om de iac schoon te maken, niet voor het geluid, maar ik heb de gasklep en iac schoongemaakt en WOW, veel soepeler gas en schakelen lijkt veel soepeler

#11 ·
Dus ik heb een probleem met de TPS... tenminste, dat vertelt de CEL-code me... Ik heb de IAC losgekoppeld en uit het blok gehaald en het leek iets beter te rijden... maar het stottert nog steeds als ik naar de tweede en derde versnelling schakel en accelereer... Zou het vervangen van de IAC dit probleem oplossen? Zou een slechte IAC een TPS-code veroorzaken?

#12 ·
Een slechte IAC veroorzaakt geen TPS-code en meestal hoeft de IAC alleen maar schoongemaakt te worden, hij hoeft zelden daadwerkelijk vervangen te worden. Reinig de IAC zoals hierboven beschreven en als dat het probleem niet oplost, vervang dan de TPS. De TPS kan niet worden schoongemaakt zoals de IAC, de TPS moet worden vervangen als hij defect is.

#14 ·
Een slechte IAC veroorzaakt geen TPS-code en meestal hoeft er met de IAC alleen maar schoongemaakt te worden, hij hoeft zelden daadwerkelijk vervangen te worden. Reinig de IAC zoals hierboven beschreven en als dat het probleem niet oplost, vervang dan de TPS. De TPS kan niet worden schoongemaakt zoals de IAC, de TPS moet worden vervangen als hij defect is.
Ik heb de TPS drie keer vervangen... twee keer met exemplaren van NAPA en daarna met een van de dealer... Ik dacht dat de IAC misschien de volgende stap was...

#16 ·
Ik heb een Jeep Wrangler uit 2005, 6 cilinders. En ik wil mijn IAC-klep schoonmaken, maar ik weet niet hoe die eruit ziet. De schoonmaakinstructies zijn eenvoudig, ik hoef alleen maar te weten hoe die eruit ziet. Kan iemand een foto van de IAC-klep maken en deze met mij delen?

Bedankt voor je hulp!
Zo zag mijn 05 IAC eruit

Attachments

#18 ·
Hartelijk dank voor de foto's. Wordt deze in de basis van het gasklephuis gemonteerd?

Nogmaals bedankt!
Yep...rechtsonder in die 2e foto. Ter info...er zat maar 1 torx-schroef in de mijne. Ik denk dat ik me herinner dat toen ik de mijne deed, iemand zei dat er misschien wat dingen veranderd zijn in de nieuwere tjs. Mijn iac zag er niet uit als een van de andere iac-foto's die ik daar had gezien.

#20 ·
Iedereen, heel erg bedankt. Onlangs viel mijn vacuümleiding van de zijkant van de motor af. Ik heb de vacuümleiding opnieuw geïnstalleerd en toen begon mijn stationair toerental te schommelen. Wanneer ik tot kruipsnelheid vertraagde en de transmissie naar de laagste versnelling schakelde, schommelt het stationair toerental tot boven de 1000 tpm, waarna het zich stabiliseert op 750-800 tpm. Ik denk dat het schoonmaken van de IAC-klep het probleem zal oplossen. Nogmaals bedankt!

#21 ·
Ik heb mijn gasklep en stationair toerentalregelaar in het weekend schoongemaakt. Ik heb het afgelopen zomer ook gedaan. Ik kan niet uitleggen waarom, maar elke keer als ik het doe, loopt mijn auto-jeep soepeler, vooral merkbaar op de snelweg bij het vertragen. Ik snap niet of het de stationair toerentalregelaar, de TPS of gewoon de gasklep zelf is, maar voor het schoonmaken voelt de jeep alsof hij naar voren schokt als ik mijn voet van het gas haal. Na het schoonmaken voelt het alsof hij uitrolt en boterzacht is.

#22 ·
Ik heb mijn gasklep en IAC in het weekend schoongemaakt. Ik heb het afgelopen zomer ook gedaan. Ik kan niet uitleggen waarom, maar elke keer als ik het doe, loopt mijn auto-jeep soepeler, vooral merkbaar op de snelweg bij het vertragen. Ik begrijp niet of het de IAC, TPS of gewoon de gasklep zelf is, maar voor het schoonmaken voelt de jeep alsof hij naar voren schokt als ik mijn voet van het gas haal. Na het schoonmaken voelt het alsof hij uitrolt en boterzacht is.
Korte vraag...

In de write-up op het jeep-forum dat hierboven tegen het einde is geplaatst, wordt vermeld: "met nieuwe pakkingen of siliconen, het bovenstaande omkeren en weer in elkaar zetten." Aangezien je dit al eerder hebt gedaan, hoop ik dat je kunt helpen. Betekent dat dat de IAC is afgedicht met een pakking/siliconen? Als dat het geval is, kan ik dan dezelfde RTV gebruiken die ik voor mijn diff-covers heb gebruikt?