Jeep Wrangler Forum banner

Goed vervangingsonderdeel voor waterpomp

12K views 13 replies 5 participants last post by  Kicknstang  
#1 ·
Wat is een goed merk of is het beter om de OEM-waterpomp te gebruiken voor een vervanging op een '95 YJ 6-cilinder 5-versnellingsbak. Ik denk dat de mijne kapot is. Ik heb een beetje lekkage en hoor een geluid als een treinwiel dat over het spoor rolt. Goede aanbevelingen zoals van Advanced Auto, Auto Zone Rock Auto? Ik heb een aantal zeer, zeer goedkope prijzen gezien op Rock Auto, zoals $17.

#2 ·
Ik heb altijd geluk gehad met GMB, dus dat is wat ik koop. Ik kocht in 2003 een Flow Kooler waterpomp voor mijn 4.0. Destijds hadden ze net een metalen plaat op de waaier geklonken en rekenden ze $120 voor dat verdomde ding. Ik kocht het toch, omdat ik het altijd leuk vind om te upgraden als ik dingen moet vervangen. Kort daarna kocht ik een GMB van $25 om de waterpomp op een andere jeep die ik had te vervangen. Toen ik ernaar keek, was het precies dezelfde gieting als de GMB. Dus Flow Kooler hoefde alleen maar een plaat op de waaier te klinken en $100 extra te rekenen. Er is ook een high performance GMB waterpomp, maar die krijgt altijd slechte recensies waarin staat dat hij niet past omdat de waaier de blok raakt. Ik heb nooit geprobeerd hem te gebruiken, maar ik stel me voor dat hij een plaat op een standaardpomp heeft geklonken om de koelvloeistofstroom te verhogen. De Flow Kooler (GMB) werd geleverd met een dikke pakking en een gewone pakking. De instructies zeiden dat als de waaier de blok raakte, je hem verder uit elkaar moest zetten met de dikkere pakking of beide pakkingen moest gebruiken. Ik had geen interferentieproblemen, dus ik gebruikte de gewone dunne pakking en die zit nog steeds op mijn jeep. De GMB-pompen hebben dit rare bewerkte gebied waar de slang van de verwarming uitkomt, dat is opgevuld met een aluminium plaat en ze zijn de enigen die ik zo zie en ik heb veel 4.0/258/2.5 waterpompen vervangen.

#4 ·
Gates maakt geen waterpompen, ze verpakken ze gewoon opnieuw en verkopen ze als hun eigen en ik weet niet over AC Delco, ik stel me voor dat ze hetzelfde doen. GMB heeft een goedkope prijs, maar de beoordelingen zijn altijd goed, dus ik zou me niet laten afschrikken door de lage prijs, ze lijken een goed product te maken, ik heb er nog nooit een gehad die faalde en Flow Kooler heeft er zijn naam op gezet. De mijne gaat nog steeds 15 jaar nadat ik hem heb geïnstalleerd, dus ze moeten wel iets goed doen. Ik moet binnenkort de waterpomp van mijn vaders Dodge Ram vervangen en ik ga voor GMB.

Ik had de waterpomp een keer kapot op mijn 89 Comanche met een 2.5. Ik ging naar de lokale onderdelenwinkel en kocht welke pomp ze op voorraad hadden, ik weet niet eens meer welk merk het was, wat het ook was, het was waanzinnig goedkoop. Ik bracht hem mee naar huis en ging hem erop zetten en de gaten waren allemaal verkeerd geboord en hij was te ver naar één kant gekanteld en de inlaat raakte het blok en de boutgaten van de stuurbekrachtiging waren merkbaar afwijkend. Ik bracht hem terug en ze gaven me een andere en ik zette hem erop en alles was goed voor ongeveer 2 weken.

Toen kwam ik op een dag thuis en terwijl de motor afkoelde, was ik in de garage met iets bezig toen ik water hoorde spetteren en ik keek omhoog en het kwam uit mijn MJ. Ik heb nog nooit in mijn leven een waterpompaafdichting zo ellendig zien falen, hij had niet eens gelekt voordat hij overal op de grond begon te spuiten. Beide pompen zagen er slecht gemaakt uit, alleen al door naar de gieting en het machinale werk te kijken, kon je zien dat het rommel was. Daarna heb ik er een GMB op gezet en nooit meer een probleem gehad.

#5 ·
Bedankt jongens. Hopelijk kan ik het snel goed bekijken en er een bestellen.

agalloch07 Is dit het gebied waar je naar verwijst over het bewerkte gebied op de GMB-pomp?

Zijn de GATES, AIRTEX, DURA-GO, CARDONE SELECT of AC Delco even goed?
Welke komt het dichtst in de buurt van de originele OEM-stijl? Niet dat het er toe doet, maar ik was op zoek naar de beste en gemakkelijkste pasvorm/vervanging.

Het klinkt alsof ik uit de buurt moet blijven van de GMB High Performance pomp voor $50.

Attachments

#6 ·
Bedankt jongens. Hopelijk kan ik er snel goed naar kijken en er een bestellen.

agalloch07 Is dit het gebied waar je naar verwijst over het bewerkte gebied op de GMB-pomp?

Zijn de GATES, AIRTEX, DURA-GO, CARDONE SELECT of AC Delco net zo goed?
Welke komt het dichtst in de buurt van de originele OEM-stijl? Niet dat het uitmaakt, maar ik was op zoek naar de beste en gemakkelijkste pasvorm/vervanging.

Het klinkt alsof ik uit de buurt moet blijven van de GMB High Performance pomp voor $50.
Nee, dit gebied, GMB zijn de enige pompen die je daar zult zien, evenals de oude stijl flow koolers. Flow koolers zijn nu anders, hoewel ik denk dat ze billet-waaiers hebben, dus ik weet niet of ze nog steeds GMB-pompen gebruiken, maar misschien wel.

#7 ·
Andere pompen hebben dat niet, zoals die op deze foto. Ik vond het er een beetje goedkoop uitzien toen ik het zag en dacht dat het zou gaan lekken, maar dat doet het niet. Ik heb de mijne begin jaren 2000 vervangen en hij doet het nog steeds. Ik denk niet dat hij ooit kapot zal gaan, hij heeft de fabriekspomp overleefd.

#9 ·
Het wordt waarschijnlijk geleverd met een pakking, maar ik koop altijd een Felpro-pakking omdat deze van hogere kwaliteit lijken te zijn dan andere (sommige goedkope voelen aan alsof ze van een kartonnen ontbijtgranendoos zijn gemaakt). En ik heb geen ventilator koppeling, ik gebruik een flex fan

#11 ·
Ik heb een aftermarket waterpomp gekocht van Napa. Ik geloof dat het een Napa merk "Tru-Flow" is. Mijn fout, ik heb hem geverfd voordat ik hem testte. De ventilatorpoelie komt niet overeen met de aandrijfriem en zoals je kunt zien, zit de poelie heel dicht bij de behuizing van de pomp. Kan ik ringen gebruiken om die weg van de motor te bewegen om de twee poelies uit te lijnen? Heeft iemand vergelijkbare problemen gehad? Bedankt. Trouwens, de Jeep-dealer hier in San Diego meldt dat je geen OEM-waterpompen meer kunt krijgen.

Attachments

#12 ·
Ik heb een aftermarket waterpomp van Napa gekocht. Ik denk dat het een Napa merk "Tru-Flow" is. Mijn fout, ik heb hem geverfd voordat ik hem testte. De ventilatorpoelie komt niet overeen met de aandrijfriem en zoals je kunt zien, zit de poelie heel dicht bij de behuizing van de pomp. Kan ik ringen gebruiken om die weg van de motor te bewegen om de twee poelies uit te lijnen? Heeft iemand vergelijkbare problemen gehad? Bedankt

Trouwens, de Jeep-dealer hier in San Diego meldt dat je geen OEM waterpompen meer kunt krijgen.
Is dat een 2,5 liter?

Ik heb nog nooit een 2,5L YJ gehad, maar ik had een MJ met een en de pompen waren langer. De poelie op die foto lijkt in niets op de poelie op mijn 4.0 en het ziet eruit alsof hij een gietijzeren uitlaatspruitstuk heeft, dus ik neem aan dat het een 2.5 is.

Als de poelies niet uitlijnen, hebben ze waarschijnlijk een fout gemaakt en je een 4.0 waterpomp gegeven.

Verf ook nooit aluminium, het straalt de warmte niet zo goed af, laat het ongeverfd. Het gaat toch niet roesten of zo, dus er is geen reden om het te verven. Elke keer als ik iemand een aluminium transmissie of tussenbak zie verven, krimpt mijn hart.