Jeep Wrangler Forum banner

JK 2009 - P0420 & P0430

6.8K views 20 replies 10 participants last post by  KiwiScott  
#1 ·
Hallo allemaal, dit is mijn eerste bericht hier,

ik heb wat hulp nodig. Ik was op een dag op weg naar huis van mijn werk toen ik me realiseerde dat ik een controlelampje van de motor had. Thuisgekomen en de codes gescand en het kwam met P0420 & P0430. Ik heb een paar dingen opgezocht die dit zouden kunnen veroorzaken, eigenlijk mijn katten. Ik ben er nu een week mee doorgereden, het is verdwenen en verschijnt om de 1-2 dagen. Hebben jullie oplossingen die ik zou moeten proberen?
 
#3 ·
Rijdt u meestal korte stukken? Zo ja, vervang dan uw pcv en laat vervolgens 30 minuten lang een waterstraaltje in uw motor lopen bij 3-4k rpm na een goede, stevige rit van 15 minuten. Laat hem daarna 15 minuten goed draaien en herhaal dit een paar keer. Ververs olie en filter. Als hij na 4 of 5 van deze cycli nog steeds defect is, bent u toe aan nieuwe katten en mogelijk 02-sensoren. Hoogstwaarschijnlijk zijn ze gewoon vervuild. Als de garantie verlopen is, raad ik Castrol Edge 10w60 aan na 100.000 km in deze, omdat de pcv en egr te vuil worden door blowby en olieverbruik bougies en katten vervuilen.
Proost,
KiwiScott.
 
#6 ·
Doe je meestal korte ritten? Zo ja, vervang dan je pcv en laat dan een waterstraaltje in je motor lopen gedurende 30 minuten bij 3-4k rpm na een goede harde rit van 15 minuten. Laat hem daarna nog eens 15 minuten flink draaien en herhaal dit een paar keer. Ververs olie en filter. Als hij na 4 of 5 van deze cycli nog steeds fouten vertoont, ben je toe aan nieuwe katten en mogelijk 02 sensoren. Hoogstwaarschijnlijk zijn ze gewoon vervuild. Als de garantie verlopen is, raad ik Castrol Edge 10w60 aan na 100.000 km in deze, omdat de pcv en egr te vuil worden door blowby en olieverbruik bougies en katten vervuilt.
Proost,
KiwiScott.
Wat bedoel je in hemelsnaam met "een waterstraaltje in je motor laten lopen gedurende 30 minuten" ???
 
#14 · (Edited)
OK, ik zal laten zien dat ik niet veel weet, maar ik heb nog nooit gehoord van het toevoegen van water aan de motor. Als dit een goede zaak is, lijkt het beter om te bepalen wat een "druppel" water gedurende 30 minuten is. Dat klinkt als veel water. Dat kan geen goede zaak zijn.
Sorry voor de trage reactie (Covid). Ja, ik besef dat het klinkt als een recept voor een ramp.
Ik ben eigenlijk een perfect effectieve manier om zuigerkoppen, verbrandingskamers, uitlaatkleppen, EGR-kleppen en katten te reinigen. Een rietje van een wd40-bus zal slechts een fijne druppel door de zwaartekracht laten stromen. Het werkt het beste als de motor heet is van een stevige rit en tijdens het proces op temperatuur wordt gehouden door het middenbereik van het toerental. Ik koppel over het algemeen de buis naar de voorkant van het gasklephuis los, maar sommige mensen geven er de voorkeur aan om het water rechtstreeks in de pcv-vacuümbuis in het inlaatspruitstuk na het gasklephuis te brengen.

In een hete motor is er bij middelhoge toeren geen risico op waterslag. Het is het beste om de tijd te verlengen in plaats van de waterstroomsnelheid om de resultaten te verbeteren. Dit kan zo vaak worden gedaan als nodig is om de klus te klaren, zolang je tussen de cycli van 30 minuten een goede, stevige rit maakt en de temperatuur tijdens de reiniging op peil houdt. Maak een ritje om af te sluiten en ververs de olie en het filter. Je zult blij zijn te zien dat er helemaal geen vocht in de olie zit.

In jouw geval zal dit je katten en resterende o2-sensoren stoomreinigen, waardoor ze efficiënter worden en het verschil in signaal voor en na kat o2 toeneemt, wat hoogstwaarschijnlijk moet gebeuren om je fout te verhelpen.

Proost,
KiwiScott
 
#18 ·
Het verbaast me dat niemand anders dan Bob opmerkingen heeft gemaakt over deze aanbeveling. Ik ben er zeker van dat ik de suggestie niet zou opvolgen. Het gaat samen met het toevoegen van suiker aan de benzinetank omdat benzine slecht smaakt.
Dat is oké, ik kan uit ervaring zeggen dat dit uitstekend werk verricht bij het reinigen van de verbranding en de interne delen van uitlaat/katalysatoren/o2-sensoren, en als het correct wordt gedaan, is het volkomen veilig. De sleutel is geduld, de motortemperatuur handhaven en een lage, gecontroleerde waterstroomsnelheid.
 
#9 ·

Ik gebruik graag seafoam. Ik heb al bijna 40 jaar geen water meer in een „carburateur” motor laten druppelen, het werd gebruikt om koolstof van de bovenkant van de zuigers en verbrandingskamers te verwijderen. Je kunt echter schade aanrichten als er te veel water wordt ingenomen. Je moet ook de olie daarna verversen, omdat er wat langs de ringen komt en in het carter terechtkomt. Dat was mijn ervaring. Vroeger hadden we ook loodhoudende benzine. Denk eraan dat sommige van onze leden uit andere landen komen en allemaal verschillende ervaringsniveaus hebben. Voor de meesten hier, en ik ben hier al een decennium, zou ik zeggen: doe het niet. Ik hou niet van de seaform-producten en de „monteur in een blikje”, terwijl anderen erbij zweren, ik heb krukaslagers gepolijst met schuurpapier en een schoenveter, toen ik een lager draaide, en ringen en zuigers vervangen met de motor in het voertuig. Dat is old school en het werkt nog steeds. Hier, „VS”, gooien we voor het grootste deel repareerbare motoren weg en bestellen we er een nieuwe per postorder. Alle meningen hier en niemand is van plan schade aan te richten. Zoals altijd, vrede.
 
#17 ·

Zoals het gebruik van seafoam. Ik heb al bijna 40 jaar geen water meer in een "carburateur" motor laten druppelen, het werd gebruikt om koolstof van de bovenkant van de zuigers en verbrandingskamers te verwijderen. Je kunt echter schade aanrichten als er te veel water wordt ingenomen. Je moet ook de olie verversen daarna, omdat er wat langs de ringen en in het carter komt. Dat was mijn ervaring. Vroeger hadden we ook loodhoudende benzine. Onthoud dat sommige van onze leden uit andere landen komen en allemaal verschillende ervaringsniveaus hebben. Voor de meesten hier, en ik zit hier al een decennium, zou ik zeggen: doe het niet. Ik hou niet van de seaform-producten en de "monteur in een blik"-achtige producten, terwijl anderen erbij zweren, ik heb krukaslagers gepolijst met schuurpapier en een schoenveter, toen ik een lager draaide, en ringen en zuigers vervangen met de motor in het voertuig. Dat is old school en het werkt nog steeds. Nu hier, "VS", gooien we voor het grootste deel repareerbare motoren weg en bestellen we er een nieuwe per post. Alle meningen hier en niemand is van plan schade aan te richten. Zoals altijd, vrede. .
Bedankt, voor de goede orde, ik zou het nooit doen zoals in deze video wordt getoond.
 
#10 ·
Ik heb in het verleden "gestoomd gereinigd" motoronderdelen door water aan te zuigen via een vacuümpoort. en Seafoam en andere dingen. Mensen gebruiken al jaren waterinjectie op auto's....veel geblazen LS-toepassingen injecteren een methanol/watermengsel (ruitenwisservloeistof) om koelere inlaatluchttemperaturen te bereiken. Porche werkt ook aan een fabrieks waterinjectiesysteem voor turbomotoren. water is alleen echt slecht als je veel te veel aanzuigt en het 'hydrolockt'.
 
#16 ·
Ik heb in het verleden "gestoomd gereinigd" motoronderdelen door water aan te zuigen via een vacuümpoort. en seafoam en andere dingen. mensen gebruiken al jaren waterinjectie op auto's....veel geblazen LS-toepassingen injecteren methanol/watermengsel (ruitenwisservloeistof) om koelere inlaatluchttemperaturen te laten draaien. Porche werkt ook aan een fabrieks waterinjectiesysteem voor turbomotoren. water is alleen echt slecht als je veel te veel aanzuigt en het 'hydrolockt'.
Jep, de meeste horrorverhalen zijn ofwel niet waar of het water is aangebracht op een spruitstukvacuüm in plaats van een poortvacuüm, dus ze zuigen meer aan bij stationair draaien en koelen dan af en hydrolock. Venturi's moeten een poortvacuüm of snelheidsgeïnduceerd vacuüm zijn. Injectie kan worden uitgevoerd vanaf een bestaande injector, beide opties zorgen ervoor dat de flow alleen plaatsvindt wanneer nodig en voorkomen een koele stationairloop met waterophoping.
Groeten,
KiwiScott
 
#11 ·
Deze codes worden vaak veroorzaakt door gescheurde uitlaatspruitstukken. Dit is een veelvoorkomend probleem bij de 3.8L-motor. Trek de hitteschilden van de uitlaatspruitstukken en zoek naar scheuren.

Ik had beide codes op mijn 2009 en beide spruitstukken waren gescheurd. Ik trok de voorspatborden eraf en de spruitstukken waren gemakkelijk te bereiken om te vervangen. Na de nieuwe spruitstukken zijn de codes verdwenen.
 
#15 ·
Deze codes worden vaak veroorzaakt door gescheurde uitlaatspruitstukken. Dit is een veelvoorkomend probleem bij de 3.8L motor. Verwijder de hitteschilden van de uitlaatspruitstukken en zoek naar scheuren.

Ik had beide codes op mijn 2009 en beide spruitstukken waren gescheurd. Ik trok de voorspatborden eraf en de spruitstukken waren gemakkelijk te bereiken om te vervangen. Na de nieuwe spruitstukken zijn de codes verdwenen.
Ik ben het er volledig mee eens.
 
#12 ·
Het kan worden veroorzaakt door een scheur of gat in de uitlaat. Yookdew had het bij het rechte eind. Het kunnen zeker de katten zijn. Een goede monteur die problemen diagnosticeert voordat hij onderdelen op een probleem gooit, zal in staat zijn om het uit te zoeken en u de gegevens te laten zien die aantonen wat het is.