Jeep Wrangler Forum banner

CV-assen: heeft iemand ze gebruikt?

11K views 52 replies 23 participants last post by  zaitcev  
#1 ·
Ik heb een standaard, d.w.z. geen lift, 2014 Wrangler Unlimited en heb erover nagedacht om de voorassen te vervangen door CV-assen (constant velocity).

Als je ooit dat 'rare' sturen hebt opgemerkt bij het maken van bochten in 4WD, komt dat van de kruiskoppelingen in de voorassen. Kruiskoppelingen werken zeker, maar bij het draaien versnelt en vertraagt de uitgaande as, d.w.z. degene die het wiel aandrijft, zelfs als de as met een constante snelheid draait. Dat veroorzaakt het stuiteren van de wielen dat we zo vaak opmerken bij 4WD in bochten. Daarom gebruiken auto's met voorwielaandrijving constant velocity-gewrichten - de versnelling/vertraging is niet aanwezig bij een CV-gewricht, vandaar de naam - constante snelheid.

Ongeacht het oppervlak worden de aangedreven wielen in een bocht, omdat de kruiskoppelingen versnellen en vertragen tijdens het draaien, gedwongen de grip te verliezen. Dit kan vooral problematisch worden op sneeuw, modder of ijs. Soooo...

Ik zag een paar CV-assen in de nieuwste Quadratec-catalogus en dacht zo van hmmm... benieuwd wat mijn vrienden op het Wrangler-forum hierover te zeggen zouden hebben?

Dus, gebruikt iemand CV's?

#2 ·
Als je een extra gat van 1000 dollar in je portemonnee hebt, koop dan wat RCV's... anders... is het niet echt een probleem voor de meesten van ons... tenminste, het is nog nooit een probleem geweest op de tientallen Jeeps die ik heb gehad... maar het is jouw Jeep, doe wat je gelukkig maakt...

#3 ·
Als je een extra 1k brandgat in je portemonnee hebt, koop dan wat RCV's... anders... is het niet echt een groot probleem voor de meesten van ons... tenminste, het is nog nooit een probleem geweest op de tientallen Jeeps die ik heb gehad... maar het is jouw Jeep, doe wat je gelukkig maakt...
X2
RCV is het enige merk dat ik ken. Dit helpt niet bij de binding, maar het vastzetten van de doppen helpt falen te voorkomen.

#4 ·
Ik heb een standaard, d.w.z. geen lift, 2014 Wrangler Unlimited en heb erover nagedacht om de voorassen te vervangen door CV-assen (constante snelheid).

Als je ooit dat 'rare' sturen hebt opgemerkt bij het maken van bochten in 4WD, komt dat van de kruiskoppelingen in de voorassen. Kruiskoppelingen werken zeker, maar bij het draaien versnelt en vertraagt de uitgaande as, d.w.z. degene die het wiel aandrijft, zelfs als de as met een constante snelheid draait. Dat veroorzaakt het stuiteren van de wielen dat we zo vaak opmerken bij 4WD in bochten. Daarom gebruiken auto's met voorwielaandrijving constante snelheidsverbindingen - de versnelling/vertraging is niet aanwezig bij een CV-verbinding, vandaar de naam - constante snelheid.

Ongeacht het oppervlak, in een bocht, omdat de kruiskoppelingen versnellen en vertragen terwijl ze draaien, worden de aangedreven wielen gedwongen de grip te verliezen. Dit kan vooral problematisch worden op sneeuw, modder of ijs. Soooo ...

Ik zag een paar CV-assen in de nieuwste Quadratec-catalogus en dacht een beetje: hmmm...vraag me af wat mijn vrienden op het Wrangler-forum hierover te zeggen zouden hebben?

Dus, gebruikt iemand CV's?
Dat is niet de volledige reden voor het 'rare' sturen.... Een deel ervan is dat ALLE banden met verschillende snelheden draaien. En sommige proberen anderen te laten draaien met dezelfde snelheid als zij........ Ik ben het ermee eens dat kruiskoppelingen niet de soepelste overdracht van beweging zijn, maar ik geloof dat meer van wat je voelt het verschil in snelheid tussen banden is.......

#5 ·
Dat is niet de volledige reden voor de 'grappige' besturing.... Een deel ervan is dat ALLE banden met verschillende snelheden draaien. En sommige proberen anderen met dezelfde snelheid te laten draaien als zij........ Ik ben het ermee eens, kruiskoppelingen zijn niet de soepelste overdracht van beweging, maar ik geloof dat meer van wat je voelt het verschil in snelheid tussen banden is.......
Ja, ik vermoed dat er meer aan de hand is dan alleen de as-kruiskoppelingen, maar verschillende offroad-tijdschriften hebben de CV-gewrichten geëvalueerd en een significant verschil in besturing, soepelheid, aandrijving van het stuurwiel, minder trillingen, enz. opgemerkt. Auto's met voorwielaandrijving gebruiken CV-gewrichten en hebben de achterwielen niet verbonden met de voorwielen zoals bij conventionele 4WD het geval is. Dat suggereert sterk een probleem met de kruiskoppelingen zelf.

#10 ·
CV's worden gebruikt op veel hardcore en competitie rigs. Ik denk dat het vierwieler magazine was dat net een build ermee deed. Als je naar veel high-end gebouwde rigs kijkt, zie je RCV's eronder. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar het lijkt een merkwaardige keuze voor een standaard rig. De voordelen zullen er zeker zijn, maar het kan zijn dat je een paar duizend dollar beter elders kunt besteden. OP het is jouw rig, doe ermee wat je wilt.

#12 ·
Not sure I get the point, the problem you feel isn't related to part time 4x4 system the Wrangler has ?
Ik weet niet zeker of ik het punt begrijp, heeft het probleem dat u voelt geen betrekking op het parttime 4x4-systeem dat de Wrangler heeft?

Hangt ervan af of je kruiskoppelingen of CV's op de voorassen hebt.

Ik denk dat als er geen probleem zou zijn met kruiskoppelingen op voorassen, we FWD-auto's zouden zien met kruiskoppelingen in plaats van de duurdere CV-koppelingen.

Nogmaals, kruiskoppelingen zijn geen constante snelheidsverbindingen - dat betekent dat de wielen met verschillende snelheden worden aangedreven dan de as - dat veroorzaakt het schuren van de wielen.

Wanneer een kruiskoppeling in een bocht zit, d.w.z. vermogen overbrengt onder een hoek, ondergaat de uitgaande as, d.w.z. het wiel, versnelling en vertraging als gevolg van de mechanica van een kruiskoppeling. Als een wiel sneller (of langzamer) versnelt of vertraagt dan het voertuig vereist, zou dat betekenen dat het wiel de tractie moet verbreken en moet schuren.

Dit fenomeen zal zich voordoen bij voertuigen met voorwielaandrijving. Daarom gebruiken ALLE voertuigen met voorwielaandrijving een constante snelheidsverbinding - daarom heet het een CV. In die zin betekent constante snelheid dat de uitgaande as, d.w.z. het wiel, precies met dezelfde snelheid draait als de ingaande as, ongeacht de hoek.

Een kruiskoppeling doet dat niet.

...To solve your , you would need an AWD transfer case, like my old Cherokee XJ had, AKA
De karakteristieke niet-constante snelheid van een kruiskoppeling zou nog steeds optreden met het derde differentieel van een AWD-voertuig. De AWD verandert het gedrag van de kruiskoppeling niet.

#15 ·
Ik denk dat we een dood paard aan het slaan zijn. Je kunt een FWD-auto niet vergelijken met een Wrangler met parttime 4WD-transmissie, appels en peren. Ik betwijfel of veel mensen zijn overgestapt op RCV-assen om vastlopen te voorkomen bij het rijden op een oppervlak dat waarschijnlijk geen 4WD nodig heeft om mee te beginnen. Succes met het krijgen van het antwoord dat je wenst.

#16 ·
Voertuigen met voorwielaandrijving ZONDER starre assen moeten homokinetische verbindingen hebben. Het ontwerp van een homokineet is om beweging in bijna alle richtingen mogelijk te maken. Een kruiskoppeling kan dat niet bieden, terwijl een starre as alleen naar links en rechts hoeft te draaien en niet op en neer. De reden waarom schuren optreedt op een 4wd-aandrijving is weer te wijten aan het feit dat de achterkant via de tussenbak is aangesloten. Mijn cherokee heeft de 242 transfer (beste sneeuw tcase die ik ooit heb gereden imho) schuurt niet in fulltime, maar zeker wel in parttime. Ik wou dat Jeep die tcase in Wranglers aanbood.

#18 ·
Wauw, deze discussie duurt nog steeds voort? De tweede post was het beste antwoord. RCV-assen zijn mooi en maken het draaien in 4wd gemakkelijker en gaan niet zo vaak kapot (gebruikt door verschillende mensen in mijn club), maar kosten je wel $1000 of meer. Je kunt daar veel kruiskoppelingen voor kopen, maar als je extra geld hebt en RCV-assen wilt, zeg ik: ga ervoor.

#19 ·
Wow, this debate is still going on? The second post was the best answer. RCV axles are nice and make turning in 4wd easier and don't tend to break as often (run by several in my club) but will set you back $1000 or more. Can buy a lot of u-joints for that, but if you have extra money and want RCV axles I say go for it.
Inderdaad. Het probleem met RCV's is dat je wilt dat je assen de zwakke schakel zijn, en als je een Dana 30 of 44 met RCV's gebruikt, is je as absoluut niet de zwakke schakel.

#20 ·
Ik ben dit voorjaar overgestapt op RCV's. Ben er GEK op!!! Zeer soepel draaien in 4WD, zelfs als ik vooraan bijna zo ver vergrendeld ben dat je vergeet dat je vergrendeld bent. Ik belast mijn rig zwaar offroad, ik heb lijnen genomen die andere jongens kruiskoppelingen hebben gekost... geen enkel probleem. Kostte me ongeveer $1K.

#21 ·
De 4x-winkel waar ik kom, had / heeft een set in de fabriek gereviseerde RCV's te koop, ze waren gedaald tot $500, tot op heden geen gegadigden voor zover ik weet.......

#23 ·
#25 ·
Dit is zeer leerzaam geweest. Als DD is het verontrustend om in de 2-wielmodus te gaan, omdat slippen onvermijdelijk is in sneeuw/ijs. 4x4 biedt stabiliteit in tractie ten koste van de bestuurbaarheid. RCV lijkt een compromis te bieden dat beter sturen mogelijk maakt tijdens langere ritten in de 4x4-modus. Ik zal dit zeker bekijken. Bedankt voor het plaatsen.

#33 ·
Zelfs op sneeuw/ijs bindt mijn 2014 JKURX "veel". Meer dan mijn oude F150. Sommige mensen hier hebben gezegd dat het binden aanzienlijk wordt verminderd met RCV. Het moet een beetje beter zijn, nietwaar? Het kost niet veel bocht of zo droog wegdek voordat het schokken begint.
Ik weet het niet. Ik kan me vergissen. Maar het lijkt me dat mijn 2007 silverado met 119 wb ongeveer net zoveel vastliep als mijn jku.

#32 ·
Het lijkt erop dat er twee verschillende problemen worden besproken.
Binding in een droge of zeer sterke bocht is een eigenschap van alle Wranglers en de meeste 4x4's. RCV's zullen de aandrijflijn in deze situatie niet stoppen met vastlopen. De banden ZULLEN met verschillende snelheden draaien, ofwel ze zullen schuren of er zal iets breken.
Wat betreft feedback als gevolg van de elliptische beweging van de as-U-joint, als de wegen slecht genoeg zijn om constant gebruik van 4wd te vereisen, zou je niet snel genoeg moeten reizen dat de U-joint een probleem is.
Ik had RCV's op een vorige TJ en het zijn geweldige assen, maar ik heb niet het gevoel dat ze het geld waard zijn om de vermeende problemen die in deze thread worden besproken op te lossen. Dat is mijn 2 cent.
Waarom hebben fwd-auto's CV-assen? Het is om dezelfde reden dat de meeste IFS-trucks ze hebben, het gewricht moet tegelijkertijd in meerdere richtingen bewegen, zoals hierboven vermeld. Ik heb aan VEEL voertuigen gewerkt en heb nog nooit een fabrieks-levende as met CV-gewrichten gezien. Nu zal iemand de uitzondering plaatsen die de regel bewijst lol.

#34 ·
Ik heb erover nagedacht om een paar CV-assen te kopen en kwam deze post tegen. Wat achtergrond:Ik ben... uhmm..... een "geestdriftige" winterrijder. Zolang het in een veilige omgeving is, een beetje dwars = leuk. Ik heb echter zeker gemerkt dat wanneer ik flink gas geef en mijn voorwielen aanzienlijk zijn gedraaid (laten we zeggen meer dan 2/3 van de weg naar volledige draai), mijn stuur vaak trilt. Houd er rekening mee dat dit op oppervlakken met weinig grip is (sneeuw/ijs), dus dit trillen komt niet van de voor- en achterwielen die met verschillende snelheden reizen, vooral omdat de wielen toch niet met dezelfde snelheid als de grond reizen.Het is DIT soort binding waarvan ik denk dat het kan worden verholpen door een CV-as. Een kruiskoppeling brengt de kracht niet goed (lineair) over, en bij grotere draaihoeken en op het gaspedaal kan dit behoorlijk merkbaar zijn door het trillen van het stuur.MAAR (en ik baseer dit alleen op mijn kennis van hoe de wereld werkt, niet op eigen A/B-ervaring) slipt een CV-as niet meer dan een kruiskoppeling. Daarom, als je in 4WD zit en draait op een oppervlak met veel grip, zal de aandrijflijn vastlopen. Toegegeven, die binding kan zich op een iets meer lineaire manier manifesteren (zoals één band die constant iets de grip verliest, in tegenstelling tot het "bokken" dat je soms voelt bij een kruiskoppeling). Uiteindelijk denk ik niet dat CV's in deze situatie veel zouden helpen.

#35 · (Edited)
Slechts een ander perspectief op deze discussie. Is een CV superieur aan een kruiskoppeling? Zonder twijfel. Zal een CV een 4-wielaandrijving laten gedragen en behandelen als een vierwielaandrijving? Een daverend NEE? Voor mensen die een JEEP kopen en dan AWD willen.......heb je het verknald door het verschil niet te kennen!

#38 ·
U-gewrichten werken zeker, maar bij het draaien versnelt en vertraagt de uitgaande as, d.w.z. degene die het wiel aandrijft, zelfs als de as met een constante snelheid draait.
De grootste misvatting hier is dat het bovenstaande niet van toepassing is op JK. De reden is dat deze versnelling en vertraging alleen optreedt bij een enkelvoudig gewricht, maar als je onder JK kijkt, vind je een dubbel U-gewricht: twee ervan samen. De gewrichten zijn relatief ten opzichte van elkaar georiënteerd, zodat ze deze versnelling en vertraging compenseren.

De redenen waarom een dergelijk dubbel U-gewricht wordt gebruikt, zijn in de eerste plaats betrouwbaarheid en koppel, evenals kosten. De reden waarom FWD-auto's CV's gebruiken, is dat een dubbel U-gewricht vereist dat de aandrijfas in de buurt van het gewricht wordt ondersteund. De starre as biedt deze noodzakelijke ondersteuning.

Trouwens, de krachtigste Russische 6x6-vrachtwagens werden vroeger geleverd met een interessante hybride, die, IMHO, het slechtste van beide werelden is. De naaf en de as hebben inkepingen, waarin een schijf wordt geplaatst, zoals een spie. De schijf brengt het koppel over op dezelfde manier als kogels in conventionele CV-gewrichten. Het idee was dat het meer kan overbrengen dan een CV van dezelfde grootte en hetzelfde gewicht. Een dergelijk gewricht vereist echter bescherming van buitenaf en dus hadden ze een sferische behuizing met pakkingen. Uiteraard lekte dat ding de hele verdomde tijd.

#40 ·
De grootste misvatting hier is dat het bovenstaande niet van toepassing is op JK. De reden is dat deze versnelling en vertraging alleen optreedt bij een gewone enkele verbinding, maar als je onder JK kijkt, vind je een dubbele kruiskoppeling: twee ervan samen. De verbindingen zijn ten opzichte van elkaar georiënteerd zodat ze deze versnelling en vertraging compenseren.
Ik heb de video's over het vervangen van de as bekeken die de installatie van de RCV CV-as beschrijven. Elke aandrijfas (voor links en rechts) heeft slechts één kruiskoppeling. Verwijst u naar de hoofdkruiskoppeling bij de tussenbak?

Alle foto's kunnen nuttig zijn, want ik volg het niet goed :)

#39 ·
Iedereen die zich zorgen maakt over de wegligging van zijn Jk, zou een paar maanden in een oude 4x4 pick-up met starre as uit de jaren 60 moeten rijden, en ze zullen terugkomen en hun JK enorm waarderen. Als een slot car, zeg ik je.