Jeep Wrangler Forum banner

Knipperlichtrelais aangesloten op grootlichtdraad zoemt

13K views 36 replies 8 participants last post by  JTPhoto JK  
#1 ·
Ik heb een interessant probleem waarvoor ik een oplossing zoek.

Ik heb geen idee waarom ik het nu pas tegenkom. Uit het onderzoek dat ik heb gedaan, heb ik het gevoel dat het al een probleem had moeten zijn sinds ik mijn rijverlichting heb geïnstalleerd, maar dat was het niet. Ze werkten prima.

Hoe dan ook... Ik heb IPF-rijverlichting en het relais gebruikt de draad van de grootlichtlamp om het te activeren. Met de motor uit lijkt het goed te gaan, maar met de motor aan zoemt het luid genoeg om het in de cabine te horen.

Ik heb wat gezocht en het lijkt erop dat dit te maken heeft met de modulatie van het signaal op die draad. Omdat het geen constante 12V-spanning is, veroorzaakt het chaos in het relais.

Ik heb een paar threads hierover gevonden op de AEV-forums, maar geen definitieve oplossing.

Deze heeft een slechte diagnose, maar ze komen met de oplossing om een constante 12V-draad te gebruiken om te activeren. Het is geen goede oplossing omdat ik echt wil dat ze aan en uit gaan met de grootlichtschakelaar, zoals ze nu doen.

https://forum.aev-conversions.com/f...-parts-discussion-2007-jeep-wrangler/10885-led-headlight-help-ipf-relay-shorted

Deze heeft een mogelijke oplossing, maar ik hoop dat iemand hier het kan verduidelijken en met iets beters kan komen.

https://forum.aev-conversions.com/f...l-aev-products/jk-parts-discussion-2007-jeep-wrangler/1376-ipf-900xs-relay-buzz

Hier is mijn directe vraag waarop ik hoop dat iemand hier kan antwoorden: Is er een relais ontworpen om te werken met een PWM-signaal dat ik zou kunnen gebruiken om een constante 12V-signaal te leveren aan mijn bedradingsharnas voor rijverlichting? Ik denk dat dat al mijn problemen zou oplossen.

Ik heb het er niet over om het bestaande relais te vervangen. Ik heb het erover om een nieuwe toe te voegen die is ontworpen om goed te werken met de gemoduleerde spanning die dan een constante 12V naar het bestaande relais zou sturen.

Edit: Dit heeft een goede uitleg over waarom het plaatsen van een diode en condensator in lijn met het bestaande relais het probleem zou moeten oplossen, maar ik moet geloven dat er een apparaat is dat is ontworpen om dit te doen in plaats van een oplossing te hacken.

https://www.electronicspoint.com/forums/threads/trying-to-understand-pwm-solve-relay-buzz.290713/

Edit 2: Verder lezen suggereert dat zoiets als een RC-filter precies doet wat ik nodig heb. Het lijkt erop dat ik alleen maar hoef uit te zoeken wat voor soort RC-filter ik nodig heb.
 
#2 ·
PWM veroorzaakt het probleem. Het relais schakelt honderden keren per seconde aan/uit naarmate de PWM in spanning varieert... wat een zoemend geluid veroorzaakt. U kunt proberen een diode en een condensator aan het relais toe te voegen. De diode fungeert als eenrichtingsklep die de stroom in het relais blokkeert en voorkomt dat deze omkeert, terwijl de condensator de PWM *zou moeten* afvlakken om te voorkomen dat deze trilt.
 
#3 ·
U heeft volgens mijn onderzoek helemaal gelijk. Wat ik me afvraag, is of er een apparaat is dat hiermee om kan gaan. Is er een relais met de spullen erin om het zich in dit scenario zo te laten gedragen? Een diode is eenvoudig, maar wat voor soort condensator heb ik nodig en hoe voeg ik die toe?
 
#5 ·
Je hebt volgens mijn onderzoek helemaal gelijk.

Ik vraag me af of er een apparaat is gemaakt om dit aan te pakken. Is er een relais met de spullen erin gebouwd om het zich in dit scenario zo te laten gedragen?

Een diode is eenvoudig, maar wat voor soort condensator heb ik nodig en hoe voeg ik die toe?
Je zult een beetje moeten spelen met de grootte van de dop, maar ik zou gokken dat een 100u/16v elektrolytische dop een goed uitgangspunt zou zijn. Sluit hem aan vanaf de plek waar de diode op het relais is aangesloten.... en aarde.
 
#4 ·
Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn 09 toen ik mijn H4's inbouwde. Het eerste relais kwam uit mijn 05 koplampopstelling die ik meenam toen ik hem verkocht. Het werkte prima met de PWM, maar de contacten begonnen te plakken en uiteindelijk gingen de koplampen niet meer uit. Dus ik kreeg een ander relais en dat trilde en schakelde de koplampen niet in. Ik voegde een Truck-Lite anti-chatter harnas toe en dat loste mijn probleem op.
 
#6 ·
#8 ·
#7 ·
Knip de draad van de trigger die naar het relais gaat door. Voeg een diode toe om terugvoer te voorkomen. Aan het einde van waar u de draad weer op het relais zou aansluiten, bevestigt u het positieve uiteinde van de condensator en de triggerdraad van het relais. De negatieve kant van de condensator kan op elke aarde worden aangesloten.

Als alternatief, als u de draden rechtstreeks op het relais aansluit, kunt u de positieve kant van de condensator in de connector voor de triggerdraad voeren voordat u deze krimpt, en hetzelfde voor de aarde.
 
#11 ·
#15 ·
Ik vond een suggestie in een andere thread die de oplossing bood om de TIPM te vertellen de PWM te veranderen om een volledige duty cycle te gebruiken in plaats van het 8v gemiddelde dat het nu lijkt te gebruiken.

Het zou een goede oplossing kunnen zijn als het mogelijk is, maar ik heb nog nooit gehoord dat zoiets in programmeurs is opgenomen. Ik heb nog nooit gehoord van enige indicatie dat dit een configureerbaar iets is in de TIPM.

Het lijkt me dat als dat zo was, mensen het zouden hebben over de "verhelder je koplampen" mod.
Absoluut. Ik heb het nog nooit geprobeerd (ik heb de standaard led-verlichting), maar blijkbaar kun je met Jscan de spanning naar de lichten volledig resetten... of zoiets.
 
#17 ·
Jscan werkt mogelijk wel of niet. Ik denk dat het afhankelijk is van uw bouwjaar. Maar er zijn meldingen dat het precies het probleem oplost dat u beschreef. (zoemend relais) Ik hoop dat u led-koplampen heeft, want het kan de standaardverlichting sneller doen uitbranden.
 
#19 ·
Nou, dat was een mislukking. Ik vond een instelling om de fabrieks-LED-koplampoptie in en uit te schakelen en ik vond instellingen voor de linker- en rechtergrootlicht-"doelspanning" die een bereik van 13,0 tot 13,8 mogelijk maakten, met de fabriek ingesteld op 13,0.

Ik heb met al die instellingen gespeeld en niets van waarde bereikt. Bij de hogere instellingen zoemde het relais eigenlijk erger en begonnen de lichten te flikkeren.

Ik ben terug bij af. Zet alle instellingen terug naar hun oorspronkelijke waarden en ik denk dat ik met de bedrading ga spelen.
 
#20 ·
Ik ben hier niet 100% zeker van, omdat ik niet het juiste instrument heb om te verifiëren. Ik denk dat de jeep pwm voor de lichten misschien geen snelle aan-uit is, maar eerder fluctuerende lage tot hoge spanning. Als dat waar is, zou je een solid state relais met een 3v trigger kunnen proberen. Ik heb er een gebruikt op mijn binnenverlichting voor de grondlichtopstelling. Uiteindelijk liet het het fade-effect niet werken, omdat ik er een nodig zou hebben met een hogere triggerspanning.
 
#21 ·
Ik heb een 30 ampère relais draad gebruikt voor de grootlicht draad, maar je moet er zeker van zijn dat de tuimelschakelaar uit staat als de koplampen in de DRL-modus staan, anders zoemt het relais. Ik heb gehoord dat het gebruik van een tweede relais van de markeringslichten dat verhelpt, omdat zowel grootlicht als markeringslichten stroom moeten hebben om de extra lichten te laten werken.
 
#23 ·
Als uw DRL's niet op de grootlichten staan, zou ik zeker het relais aanraden. Ik heb dit gedaan op mijn laatste JKU, het zat er 8 jaar op. Ik heb nog nooit gehoord dat een kwaliteitsrelais van een auto gaat ratelen tijdens het gebruik van de HB-draad als trigger.

- U krijgt uw stroom en aarde voor de lichten rechtstreeks van de batterij. (Via het relais).
- De triggerdraad van de grootlichtdraad gaat naar uw tuimelschakelaar in de cabine en terug naar het relais ...
- Extra lichten worden aangesloten op het relais.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
#25 ·
Vermoedelijk is het ARB-relais een kwaliteitsrelais. :) Ik bedoel... het gedraagt zich toch zoals verwacht onder de omstandigheden, nietwaar?
De enige keer dat mijn relais zoemde, was toen de DRL's (grootlicht niet op volle kracht) aan stonden en de schakelaar voor de extra verlichting aan stond. Het zou stoppen met zoemen als ik de koplampen volledig aandeed of de schakelaar voor de extra verlichting uitschakelde. Nooit een probleem gehad met de PWM die een zoemtoon of gekletter veroorzaakte..

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
#28 ·
Hetzelfde probleem. Ik heb de Quadratech LED-koplampen met de anti-flicker modules. Ik heb mijn relais trigger spanning van de koplampzijde van de module gehaald en ik krijg nog steeds het gezoem.

Interessant genoeg controleerde ik de spanningen om zeker te weten welke draad ik als trigger moest gebruiken. Aan de koplampzijde van de module wordt de plus geschakeld voor de grootlicht (dimlicht staat altijd aan). Vóór de module is het de min die geschakeld wordt, zowel dimlicht als grootlicht worden apart geschakeld.

Het ratelt niet de hele tijd, en het gaat goed, dan stuitert het een paar keer en dan houdt het weer op. Vraag me af of het een spanningsding is en de spoel erin en eruit valt?
 
#31 ·
Zou de uitvalspanning van een typisch elektromechanisch 12V-relais lager zijn dan de minimumspanning voor een LED-koplamp? Ik pak mijn trigger direct bij de koplampconnector en gebruik #16, de run is niet meer dan ~3'. De koplamp knippert niet. Ik kan een ander relais proberen, die ik heb is van onbekende kwaliteit, dus dat kan deel van het probleem zijn, vooral gezien het sporadisch is.
 
#36 ·
Sorry dat ik die vraag gemist heb toen hij gesteld werd, maar nee... Ik heb er nooit in gedoken en geprobeerd het op te lossen. Ik heb net mijn eigen thread hier gevonden tijdens een zoekopdracht toen ik het probleem opnieuw wilde bekijken. :) Ik heb een nieuw probleem met de bedrading dat waarschijnlijk is ontstaan door jarenlang schudden en aangezien ik het er waarschijnlijk allemaal uithaal en opnieuw doe, dacht ik dat ik dit tegelijkertijd zou proberen op te lossen. Het lijkt erop dat ik diodes en condensatoren nodig heb om uit te proberen.
 
#37 ·
Sorry dat ik die vraag gemist heb toen hij gesteld werd, maar nee... Ik heb er nooit in gedoken en geprobeerd het op te lossen. Ik heb net mijn eigen thread hier gevonden in een zoekopdracht toen ik het probleem opnieuw wilde bekijken. :) Ik heb een nieuw probleem met de bedrading dat waarschijnlijk is ontstaan door jarenlang schudden en aangezien ik het waarschijnlijk allemaal ga verwijderen en opnieuw ga doen, dacht ik dat ik dit tegelijkertijd zou proberen op te lossen. Het lijkt erop dat ik wat diodes en condensatoren nodig heb om te proberen.
Heeft u DRL op uw Jeep geactiveerd? De lage spanning/stroom van het grootlichtcircuit is meestal wat het probleem met het relais veroorzaakt. U kunt uw DRL instellen op mistlampen of de optie uitschakelen om het probleem op te lossen. Veel LED-koplampen houden ook niet van die lage stroom op de HB voor DLR.