Zullen we dit weer naar boven halen, hè? Mijn belangrijkste doel is om de hitte te verminderen die in het passagierscompartiment komt terwijl ik op de snelweg rijd. Uit de studie van Daless2 weten we dat er veel hitte ophoopt in de buurt van het schutbord en aan de achterste buitenranden van de motorruimte. Gezien het feit dat Daless2 vaststelde dat deze gebieden warmer zijn, ongeacht de snelheid van het voertuig, moet de hitte niet van onderaf ontsnappen, althans niet voldoende. Op snelheid kan ik bevestigen dat veel van deze hitte zijn weg naar buiten vindt door de transmissietunnel te worden geduwd. Ik weet dat ik bij beide Jeeps (97 TJ en nu 2006 LJ) de hitte kan voelen op de tunnel en via de versnellingspookruimte (beide handgeschakeld), ook op de vloerplanken. Het is veel hitte, ik gok dat het veel meer is dan wat door motorkaplouvres zou kunnen passen. Opties die ik overweeg, zijn hittewerend materiaal, voornamelijk tegen het onderste oppervlak van het transmissietunnelgebied, of motorkaplouvres, met een twist. Misschien beide. Ik ben niet geïnteresseerd in hittewerend materiaal in de cabine, dat heb ik gedaan met mijn 97 TJ en de binnenkant zag er niet goed uit, vooral niet over de transmissietunnel. Het idee met de motorkaplouvres is dit: monteer de louvres bovenop de motorkap en positioneer ze naar de buitenranden en achterste hoeken. Zie het werk van Daless2 dat deze plaatsen als heet ondersteunt en snelle lucht boven de motorkap heeft (bijv. snelle lucht = lagere druk). Nu de twist: zet de louvres naar voren, niet naar achteren. Zou dit de hitte kunnen dwingen om naar beneden te migreren terwijl het voertuig rijdt, en niet stagneren wanneer het de firewall raakt? Het beweegt al naar de achterkant van het voertuig, het heeft alleen een kleine omleidingskracht naar beneden nodig om de motorruimte gemakkelijker te verlaten. Zou deze kracht efficiënter werken omdat hij werkt met het veel grotere open gebied onder de motor dat ook zuiging moet creëren (zoveel neerwaartse kracht als een jeep zou kunnen creëren - ha)? En misschien wat koelere omgevingslucht toevoegen aan de mix van die lucht die van de uitlaat / katten komt? Met louvres naar achteren gericht, vertrouwen we op de resulterende zuiging om de lucht uit het lagere gedeelte van de motorruimte op te tillen, door alle andere objecten die de weg blokkeren, en vervolgens te ontsnappen via enkele vierkante centimeters louvre-ruimte. Ik weet dat hete lucht opstijgt, maar krijgt het de kans om omhoog te reizen terwijl het voertuig 70 mph rijdt? En met de ventilator die het naar achteren blaast? Of gaat het terugbewegen en zich ophopen bij het schutbord? De massa van de motor in de ruimte laat meer open luchtruimte lager beneden om te ontsnappen in vergelijking met de bovenste secties (met inlaatspruitstukken, accu, rembekrachtiger, houtskoolcontainer, enz.). Waarschijnlijk enkele vierkante meters versus enkele vierkante centimeters die door louvres worden geleverd. Ik heb eigenlijk geen probleem met de hitte onder de motorkap terwijl ik stilsta of langzaam rijd. Toch zouden motorkaplouvres die in welke richting dan ook wijzen, hete lucht laten opstijgen en de motorruimte verlaten. Laat me de lucht een beetje zuiveren (woordspeling?). Ik wil de temperaturen van de lucht onder de motorkap verlagen, niet de bedrijfstemperatuur van de motor. Ik weet ook dat we willen dat de lucht door de radiator komt en met de ventilator wordt getrokken, die de resterende hete lucht die het door de radiator haalt, radiaal van zichzelf afwerpt, wat kan voorkomen dat een deel van die hete lucht de motor opnieuw aanvalt (goede reden voor de voorwaartse louvre over het voorste motorkapgebied boven de ventilator - met louvres naar achteren gericht - nogmaals bedankt aan Daless2). En nee, ik ben niet bang dat de naar voren gerichte louvres de motoronderdelen overspoelen. Gedachten? Heeft iemand het geprobeerd of het in andere industrieën gezien?