Jeep Wrangler Forum banner

Voor- en nadelen van motorkaplamellen

30K views 18 replies 14 participants last post by  SoCalCrashCrew  
#1 ·
Hé jongens, ik vroeg me af wat de voor- en nadelen zijn van een motorkaplamel, want iemand vertelde me dat als het regent de motor niet waterdicht hoort te zijn, dus dat het gevolgen op lange termijn kan hebben. Ik vind die van Poison Spyder mooi, maar ik wil graag jullie mening. Bedankt

#2 ·
Iedereen die zegt dat je je zorgen moet maken over regen, heeft er geen twee seconden over nagedacht. De onderkant van je motorruimte is open. Elke keer dat je door een plas rijdt, wordt de motorruimte nat. Hoewel de motor in geen geval waterdicht is, is hij op de meeste plaatsen zeer waterbestendig. Afdichtingen die olie binnenhouden, houden ook water buiten.

Het belangrijkste voordeel is een lagere temperatuur in de motorruimte. Verwar dat niet met een lagere motortemperatuur, de motortemperatuur wordt geregeld door je thermostaat en wordt niet beïnvloed.

Het enige nadeel dat ik zie, is dat je het lamellenpaneel niet meer kunt verwijderen als je eenmaal gaten in de motorkap hebt gesneden. Ook kan de verhoogde luchtstroom in de motorruimte bij echt koud weer ervoor zorgen dat je motor er langer over doet om volledig op te warmen.

Ik heb mijn poison spyder lamellenpaneel nu 8 maanden en ben er dol op. Als je geen problemen hebt met oververhitting, is er geen echte reden om er een op te zetten, behalve voor de looks. Ter info, de mijne zit er vooral voor de looks op.

#6 ·
Iedereen die zegt dat je je zorgen moet maken over regen, heeft er geen twee seconden over nagedacht. De bodem van je motorruimte is open. Elke keer dat je door een plas rijdt, wordt de motorruimte nat. Hoewel de motor in geen geval waterdicht is, is hij op de meeste plaatsen zeer waterbestendig. Afdichtingen die olie binnenhouden, houden ook water buiten. Het belangrijkste voordeel is een lagere temperatuur in de motorruimte. Verwar dat niet met een lagere motortemperatuur, de motortemperatuur wordt geregeld door je thermostaat en wordt niet beïnvloed. Het enige nadeel dat ik zie, is dat je het lamellenpaneel niet meer kunt verwijderen als je eenmaal gaten in de motorkap hebt gesneden. Ook kan de verhoogde luchtstroom in de motorruimte bij echt koud weer ervoor zorgen dat je motor er langer over doet om volledig op te warmen. Ik heb mijn poison spyder lamellenpaneel nu 8 maanden en ben er dol op. Als je geen problemen hebt met oververhitting, is er geen echte reden om er een op te zetten, behalve voor de looks. Ter info, de mijne zit er vooral voor de looks op.
Bedankt voor de info man!

#8 ·
Onbedoeld gevolg: Ik heb de Gen-Right lamellen set geïnstalleerd en het trillen en flapperen van de standaard TJ motorkap bij snelwegsnelheden verdween volledig. Mijn theorie is dat de standaard motorkap een luchtdam opbouwt bij snelheid en de lamellen de hoge druk onder de motorkap afvoeren. Ook smelten ze in de winter de sneeuw sneller van de motorkap. Ik kan eigenlijk geen nadeel bedenken... behalve het gevoel dat je krijgt als je met een zaag aan je plaatwerk werkt.

#11 ·
Onbedoeld gevolg: Ik heb de Gen-Right lamellen set geïnstalleerd en het trillen en fladderen van de standaard TJ-motorkap bij snelheden op de snelweg verdween volledig. Mijn theorie is dat de standaard motorkap bij hoge snelheid een luchtdam opbouwt en de lamellen de hoge druk onder de motorkap afvoeren. Ze smelten ook de sneeuw in de winter sneller van de motorkap. Ik kan niet echt een nadeel bedenken... behalve het gevoel dat je krijgt als je een zaag in je plaatwerk zet.
ok bedankt vriend :)

#12 ·
Zullen we dit weer naar boven halen, hè? Mijn belangrijkste doel is om de hitte te verminderen die in het passagierscompartiment komt terwijl ik op de snelweg rijd. Uit de studie van Daless2 weten we dat er veel hitte ophoopt in de buurt van het schutbord en aan de achterste buitenranden van de motorruimte. Gezien het feit dat Daless2 vaststelde dat deze gebieden warmer zijn, ongeacht de snelheid van het voertuig, moet de hitte niet van onderaf ontsnappen, althans niet voldoende. Op snelheid kan ik bevestigen dat veel van deze hitte zijn weg naar buiten vindt door de transmissietunnel te worden geduwd. Ik weet dat ik bij beide Jeeps (97 TJ en nu 2006 LJ) de hitte kan voelen op de tunnel en via de versnellingspookruimte (beide handgeschakeld), ook op de vloerplanken. Het is veel hitte, ik gok dat het veel meer is dan wat door motorkaplouvres zou kunnen passen. Opties die ik overweeg, zijn hittewerend materiaal, voornamelijk tegen het onderste oppervlak van het transmissietunnelgebied, of motorkaplouvres, met een twist. Misschien beide. Ik ben niet geïnteresseerd in hittewerend materiaal in de cabine, dat heb ik gedaan met mijn 97 TJ en de binnenkant zag er niet goed uit, vooral niet over de transmissietunnel. Het idee met de motorkaplouvres is dit: monteer de louvres bovenop de motorkap en positioneer ze naar de buitenranden en achterste hoeken. Zie het werk van Daless2 dat deze plaatsen als heet ondersteunt en snelle lucht boven de motorkap heeft (bijv. snelle lucht = lagere druk). Nu de twist: zet de louvres naar voren, niet naar achteren. Zou dit de hitte kunnen dwingen om naar beneden te migreren terwijl het voertuig rijdt, en niet stagneren wanneer het de firewall raakt? Het beweegt al naar de achterkant van het voertuig, het heeft alleen een kleine omleidingskracht naar beneden nodig om de motorruimte gemakkelijker te verlaten. Zou deze kracht efficiënter werken omdat hij werkt met het veel grotere open gebied onder de motor dat ook zuiging moet creëren (zoveel neerwaartse kracht als een jeep zou kunnen creëren - ha)? En misschien wat koelere omgevingslucht toevoegen aan de mix van die lucht die van de uitlaat / katten komt? Met louvres naar achteren gericht, vertrouwen we op de resulterende zuiging om de lucht uit het lagere gedeelte van de motorruimte op te tillen, door alle andere objecten die de weg blokkeren, en vervolgens te ontsnappen via enkele vierkante centimeters louvre-ruimte. Ik weet dat hete lucht opstijgt, maar krijgt het de kans om omhoog te reizen terwijl het voertuig 70 mph rijdt? En met de ventilator die het naar achteren blaast? Of gaat het terugbewegen en zich ophopen bij het schutbord? De massa van de motor in de ruimte laat meer open luchtruimte lager beneden om te ontsnappen in vergelijking met de bovenste secties (met inlaatspruitstukken, accu, rembekrachtiger, houtskoolcontainer, enz.). Waarschijnlijk enkele vierkante meters versus enkele vierkante centimeters die door louvres worden geleverd. Ik heb eigenlijk geen probleem met de hitte onder de motorkap terwijl ik stilsta of langzaam rijd. Toch zouden motorkaplouvres die in welke richting dan ook wijzen, hete lucht laten opstijgen en de motorruimte verlaten. Laat me de lucht een beetje zuiveren (woordspeling?). Ik wil de temperaturen van de lucht onder de motorkap verlagen, niet de bedrijfstemperatuur van de motor. Ik weet ook dat we willen dat de lucht door de radiator komt en met de ventilator wordt getrokken, die de resterende hete lucht die het door de radiator haalt, radiaal van zichzelf afwerpt, wat kan voorkomen dat een deel van die hete lucht de motor opnieuw aanvalt (goede reden voor de voorwaartse louvre over het voorste motorkapgebied boven de ventilator - met louvres naar achteren gericht - nogmaals bedankt aan Daless2). En nee, ik ben niet bang dat de naar voren gerichte louvres de motoronderdelen overspoelen. Gedachten? Heeft iemand het geprobeerd of het in andere industrieën gezien?

#17 ·
Laten we dit weer naar boven halen, zullen we?

Mijn belangrijkste doel is om de hitte die in het passagierscompartiment komt te verminderen tijdens het rijden op de snelweg.

Uit de studie van Daless2 weten we dat er veel hitte ophoopt in de buurt van het schutbord en aan de achterste buitenranden van de motorruimte. Gezien het feit dat Daless2 constateerde dat deze gebieden warmer zijn, ongeacht de snelheid van het voertuig, moet de hitte niet van onderaf naar buiten komen, althans niet voldoende.

Op snelheid kan ik bevestigen dat veel van deze hitte naar buiten komt door de transmissietunnel te worden geduwd. Ik weet dat ik bij beide Jeeps (97 TJ en nu 2006 LJ) de hitte kan voelen op de tunnel en via de versnellingspookruimte (beide handgeschakeld), ook op de vloerplanken. Het is veel hitte, ik gok dat het veel meer is dan wat er door de motorkaplamellen zou passen.

Opties die ik overweeg zijn hittewerend materiaal, voornamelijk tegen het onderste oppervlak van het transmissietunnelgebied, of motorkaplamellen, met een twist. Misschien beide.

Ik ben niet geïnteresseerd in hittewerend materiaal in de cabine, dat heb ik gedaan met mijn 97 TJ en de binnenkant zag er niet goed uit, vooral niet over de transmissietunnel.

Het idee met de motorkaplamellen is dit: monteer de lamellen bovenop de motorkap en positioneer ze naar de buitenranden en achterste hoeken. Zie het werk van Daless2 dat deze plaatsen als heet ondersteunt en snel bewegende lucht boven de motorkap heeft (bijv. snelle lucht = lagere druk).

Nu de twist: plaats de lamellen naar voren, niet naar achteren.

Zou dit de hitte kunnen dwingen om naar beneden te migreren terwijl het voertuig rijdt en niet stagneert wanneer het het schutbord raakt? Het beweegt al naar de achterkant van het voertuig, het heeft alleen een kleine omleidingskracht naar beneden nodig om de motorruimte gemakkelijker te verlaten

Zou deze kracht efficiënter werken omdat deze werkt met het veel grotere open gebied onder de motor dat ook zuiging moet creëren (net zoveel neerwaartse kracht als een jeep zou kunnen creëren - ha)? En misschien wat koelere omgevingslucht toevoegen aan de mix van die lucht die van de uitlaat / katten afkomt?

Met de lamellen naar achteren gericht, vertrouwen we erop dat de resulterende zuiging de lucht uit het lagere gedeelte van de motorruimte optilt, door alle andere objecten die de weg blokkeren, en vervolgens via enkele vierkante centimeters lamellenruimte naar buiten treedt. Ik weet dat hete lucht opstijgt, maar krijgt het de kans om omhoog te reizen terwijl het voertuig 70 mph rijdt? En met de ventilator die het naar achteren blaast? Of gaat het terugbewegen en zich ophopen bij het schutbord?

De basismassa van de motor in de ruimte laat meer open luchtruimte lager beneden over om te ontsnappen in vergelijking met de bovenste secties (met inlaatspruitstukken, accu, rembekrachtiger, houtskoolcontainer, enz.). Waarschijnlijk enkele vierkante meters, versus enkele vierkante centimeters die door lamellen worden geleverd.

Ik heb niet echt een probleem met hitte onder de motorkap terwijl ik stilsta of langzaam rijd. Zelfs dan zouden motorkaplamellen die in welke richting dan ook wijzen, hete lucht laten opstijgen en de motorruimte verlaten.

Laat me de lucht een beetje zuiveren (woordspeling?). Ik wil de temperaturen van de lucht onder de motorkap verlagen, niet de bedrijfstemperatuur van de motor. Ik weet ook dat we willen dat de lucht door de radiator komt en met de ventilator wordt aangezogen, die de resterende hete lucht die het door de radiator haalt radiaal van zichzelf afwerpt, waardoor mogelijk een deel van die hete lucht de motor niet opnieuw aanvalt (goede reden voor de naar voren gerichte lamel over het voorste motorkapgedeelte boven de ventilator - met lamellen naar achteren gericht - nogmaals dank aan Daless2). En nee, ik maak me geen zorgen over de naar voren gerichte lamellen die de motoronderdelen overspoelen.

Gedachten? Heeft iemand het geprobeerd of gezien in andere industrieën?
Ik heb mijn lamellen al bijna vijftien jaar geïnstalleerd met behulp van de handleiding van Daless2 (Frank). Toen ik in de woestijn woonde, zouden de emissieslangen zeer snel rotten vóór deze aanpassing. Ook zou de motorkap zo heet worden dat ik hem niet kon openen zonder mijn handen ernstig te verbranden. Na de installatie van de lamel kon ik de motorkap openen wanneer ik maar wilde en ik heb de emissieslangen sindsdien niet meer hoeven te vervangen. Natuurlijk heb ik de afgelopen 9 jaar in de staat Washington gewoond, maar toch, best goed, hè?

Ik heb geen nadelige bijwerkingen gevonden door ze te installeren.

#15 ·
Zou VEEL regen en een paar insecten moeten vangen om het op te lossen

#16 ·
Mijn lamellen wijzen naar de voorruit. Ik kan geen commentaar geven op de details van uw denken, maar lamellen zullen de temperaturen in de motorruimte verlagen. Ik betwijfel of ze veel zullen doen om de transmissietunnel te koelen. Dat gebied is al redelijk open voor de luchtstroom. Een bodylift zou kunnen helpen. Mijn Jeep heeft een verhoogde skid met alles dichter bij de carrosserie, dus de vloer is heter dan standaard.

2003 Rubicon