Jeep Wrangler Forum banner

Deze wasbordwegen maken me en mijn JK kapot.

13K views 54 replies 28 participants last post by  Merlinn  
#1 ·
Verzonden vanaf mijn SM-N950U met Tapatalk

#2 ·
Je zegt 10 mph, heb je niet geprobeerd sneller te gaan? Het soort wasbord dat ik vaak in de woestijn tegenkom (waar ik vaak vele tientallen kilometers afleg en 10 mph voor altijd zou duren) is vaak het gladst bij 40+ MPH, soms zelfs sneller tot 60 mph. De banden hebben geen tijd om in de lage plekken te zakken en zweven gewoon van hoog naar hoog. Natuurlijk geef je tractie/stuurcontrole op, dus YMMV over je comfortniveau om dit te doen, maar op lange rechte/vlakke stukken beschouw ik het niet als gevaarlijk.

#16 ·
Je zegt 10 mph, heb je niet geprobeerd sneller te gaan? Het soort wasbord dat ik vaak in de woestijn tegenkom (waar ik vaak vele tientallen kilometers afleg en 10 mph eeuwig zou duren) is vaak het soepelst bij 40+ MPH, soms zelfs sneller tot 60ish. De banden hebben geen tijd om in de lage plekken te zakken en zweven gewoon van hoog naar hoog. Natuurlijk geef je tractie/stuurcontrole op, dus YMMV op je comfortniveau, maar op lange rechte/vlakke stukken vind ik het niet gevaarlijk.
Ik ben het ermee eens. Ik vind ze heftig bij 10-15, maar soepel bij ongeveer 40-45 en sneller.

#3 ·
Zal de jku dit gewoon nooit goed aankunnen? De Civic rijdt er prima op, maar ik kan niet alles in de Civic vervoeren.......

Hebben FJs of Tacoma dit probleem? Eindventilatie.....

Ik rijd 5 dagen per week met vrachtwagens... Ford, GM, Toyota... wat ze op dat moment ook in de pool hebben... en de achterkant is overal op ALLE ervan op wasborden.

De ophanging van vrachtwagens (en jeeps) is geen spons zoals bij een Caddy of Civic, dus ze kunnen niet goed omgaan met wasborden.

#4 ·
Ik rijd 5 dagen per week met vrachtwagens... Ford, GM, Toyota... wat ze op dat moment ook in de wagenpark hebben... en de achterkant is overal op ALLE van hen op wasborden.

De vering van vrachtwagens (en jeeps) is geen spons zoals bij een Caddy of Civic, dus ze kunnen niet goed omgaan met wasborden.
Mijn jeep is de voorkant en de achterkant is overal. Ik vraag me af of de Grand Cherokee er goed mee om kan gaan.

Ik heb niet geprobeerd sneller te gaan omdat de grenspolitie altijd op deze weg is en de maximumsnelheid 15 mph is, maar ik ben nu benieuwd of dat zou werken lol.

#6 ·
10 MPH is te langzaam voor wasborden. Versnel zoals de tweede poster zei. Zal de reis veel soepeler maken. Ik raak wasborden over het algemeen met ongeveer 30-40 mph.

#8 ·
Oververhit je je schokdempers niet als je 30+ op wasborden rijdt?
Als je lange afstanden op wasborden (of gewoon ruwe paden) met hogere snelheden aflegt, dan heb je reservoirschokdempers nodig - daar zijn ze voor gemaakt, hoewel de meeste mensen ze gebruiken omdat ze er cool uitzien.

#10 ·
De binnenkant krijgt flink wat te verduren omdat iets te stijf is. E-rated banden? Stijve veren en veel lift? Hoewel de Falcon 3.3's geweldig zijn en zacht afgesteld kunnen worden, zijn ze niet zo zacht als een oliegevulde zoals de MC rode schokdempers. Snel gaan om te zweven werkt totdat je wilt draaien of stoppen. Als je E-rated banden hebt, kun je het proberen met de lage 20's voor PSI erin.

• Like
Reactions: Bob Sanders
#12 ·
Het beste wat ik heb gevonden voor wasbordwegen is een goede set aftermarket schokdempers. Jaren geleden, toen ik een Toyota pickup had, was het verschrikkelijk. Ik zette er een paar Rancho 5000's op en het was als een andere truck op wasborden. Dat is 30 jaar geleden. Ik ben er zeker van dat schokdempers sindsdien een lange weg hebben afgelegd.
Ik heb deze weg eigenlijk getest met goedkope Pro Comp schokdempers en veren. Ook met evo pluche veren met Falcon 3.3 schokdempers met alle zachte en alle harde instellingen.

Rijdt zo'n beetje hetzelfde. Weggedrag veel beter, maar qua wasborden geen verschil.

#20 ·
@ dingen om te proberen, sneller, ik vind 30-35 best goed en zet het in 4HI.

#23 ·
Onafhankelijke wielophanging VS starre assen zijn totaal verschillende beesten. Je zult diep in de tienerjaren moeten zitten om dat glad te strijken. De Corolla van mijn dochter handelt wasborden beter af dan mijn jeep.

#26 ·
Onafhankelijke ophanging VS starre assen zijn totaal verschillende beesten. Je zult diep in de tienerjaren moeten zitten om dat ding glad te strijken. De Corolla van mijn dochter handelt wasborden beter af dan mijn jeep.
Ik denk niet dat onafhankelijke ophanging er echt veel mee te maken heeft, aangezien beide wielen op een bepaalde as tegelijkertijd over wegbrede hobbels klimmen. Ze reageren samen in tegenstelling tot onafhankelijk.

Je hebt een sponsachtige schokdemper van het passagierstype nodig die snel kan reageren met een grote veerweg zonder veel inspanning. Helaas is dat precies het soort schokdemper dat je niet zult vinden op vrachtwagens, jeeps en dergelijke, omdat ze een ramp zouden zijn op de trail.

#30 ·
Probeer een disco te doen op de voorste stabilisatorstang en rijd in 4x4 hi range.

#31 ·
Als de snelheid laag moet zijn, heb ik de bandenspanning verlaagd tot onder de 20 psi. 4H verbetert de dingen een beetje ten opzichte van 2H. Als het je zo stoort, neem dan de tijd om de bandenspanning te verlagen en deze vervolgens weer op te pompen voordat je weer de snelweg opgaat.

#34 ·
Ik heb veel gereden op wegen met veel wasbord, en ik heb gemerkt dat het verhogen van de snelheid helpt, maar alleen als je stopt net voordat je de controle verliest. Overschakelen naar 4HI lijkt veel te helpen met het controleprobleem.

#36 ·
Ik had een 1999 GMC Sierra 2500 extended cab 4x4 en hij deed het geweldig op wasbordwegen. Snelheid tot 35 mph of meer en hij zweefde over alles heen. Het nemen van bochten was leuk, want de achterkant kwam uit en gleed gewoon om de bocht. Er zijn enkele voordelen aan het niet hebben van veel gewicht over de achteras en een lange wielbasis.

#38 ·
Een oude rot vertelde me ooit... een band duwt een kleine hoeveelheid zand/grind voor zich uit, tot het punt dat hij er uiteindelijk overheen rijdt... en de cyclus herhaalt zich... met voldoende verkeer - wasborden.
Dat klinkt logischer dan alles wat ik ooit heb gehoord.
Gezien dat, zou ik *denken* dat het vooral zo zou zijn onder remomstandigheden.
*schouderophalen*.

#39 ·
Een oude rot vertelde me ooit... een band duwt een kleine hoeveelheid zand/grind voor zich uit, tot het punt dat hij er uiteindelijk overheen rijdt... en de cyclus herhaalt zich... met voldoende verkeer - wasborden.
Dat lijkt me logischer dan wat ik ooit heb gehoord.
Gezien dat, zou ik *denken* dat het vooral zo zou zijn onder remomstandigheden.
*schouderophalen*.
Ik ben altijd van de tegenovergestelde mening geweest - de band draait een beetje vrij als hij stuitert, waardoor hij een beetje achter zich ophoopt. Maar de hoop ervoor is ook logisch, waarschijnlijk een combinatie van de twee.

Verzonden vanaf mijn SM-G975U met Tapatalk

#42 ·
Mij is verteld dat het rijden met uw voertuig in vierwielaandrijving helpt om wasbordwegen te verminderen. De reden hiervoor is dat uw niet-aangedreven wielen als een ploeg werken. Er is slechts een lichte weerstand tegen het rollen in niet-aangedreven wielen. Ze hebben de neiging om grind/vuil te duwen totdat er voldoende kracht/snelheid is om eroverheen te komen.

Dit is voor mij als oude motorcrosser heel logisch. Als je diep zand/spleet raakt en zand met de voorband duwt, wil deze uitspoelen, zelfs als je voldoende snelheid hebt om erop te rijden. Aangedreven banden maken sporen, voorbanden maken wasborden. Dat is tenminste mijn gedachte en de belangrijkste reden waarom ik in 4H schakel als het asfalt ophoudt.

• Like
Reactions: Mike H.
#46 ·
Ik ontdekte dat ik om de wasborden glad te strijken onder de 20 psi moest zitten. Uw zijwandstijfheid kan verschillen. Ik gebruik de fabrieksgeleverde BFG KM2's.

#50 ·
Het zijn niet de wapens,,, het zijn de illegalen. Maar het extra gewicht zal de rit op de wasbordweg helpen.

#52 ·
King Shocks!!! Wonderwerkers!! Ik kan niet genoeg zeggen over hoe ze de rit van mijn JK hebben veranderd... Ik heb ook de AEV geometrische correctiebeugels geïnstalleerd, die veel hebben geholpen om de impactoverdracht naar het frame te stoppen. Doet een veel betere klus om het op de veren en schokdempers (Kings!!) te houden, werkt geweldig!

#53 ·
King Shocks!!! Wonderwerkers!! Ik kan niet genoeg zeggen over hoe ze de rit van mijn JK hebben veranderd... Ik heb ook de AEV geometrie correctie beugels geïnstalleerd die veel hielpen om de impact niet over te brengen op het frame. Doet een veel betere job om het op de veren en schokdempers (Kings!!) te houden, werkt geweldig!
Welke versie van de King shocks heb je met succes gebruikt?

#54 ·
Zorg ervoor dat de brandstoftank vol is en leg een paar zandzakken achterin.