We hebben onlangs een nieuwe 2023 4xe JLU Willys gekocht.
Door onderzoek en daadwerkelijk in de auto te rijden, heb ik tot nu toe het volgende ontdekt. Uw ervaringen kunnen verschillen door modeljaar en rijvariaties.
De EERSTE regel van de auto is dat hij doet wat HIJ wil! Hij ZAL batterij en benzine gebruiken in ELK van de 3 modi als hij daar zin in heeft.
Als de "Hybrid"-modus is geselecteerd, geeft de auto prioriteit aan efficiëntie en prestaties. De ICE lijkt vaak te starten en met veel minder pedaaldruk dan de elektrische modus. Hij zal de batterij echter zoveel mogelijk gebruiken.
De "Electric"-modus geeft prioriteit aan het gebruik van de batterij en niet aan het gebruik van de ICE. Ik geloof/voel dat je het gaspedaal echt moet intrappen om de motor aan te zetten. Dit is de modus waarin we regelmatig rijden.
"E-SAVE" is vreemd. Ik heb het gevoel dat het alleen benzine zou moeten zijn, maar dat is het NIET! Als je naar je "Hybrid Pages" op de U-connect gaat, kun je selecteren wat de auto in deze modus moet doen. Je kunt Batterij opslaan OF Batterij opladen. We hebben de auto NIET kunnen laten opladen tot boven de 95% en met beide selecties werkt de auto als een hybride en schommelt het batterijniveau tot wel 85%, maar gaat weer omhoog. En afhankelijk van de batterijlading en de rijomstandigheden kan de motor uitschakelen en rijd je een paar % elektrisch voordat hij weer aanslaat.
De ENIGE manier om de motor positief aan te houden, is door de automatische transmissie in de handmatige optie te zetten.
Er zijn nog andere nuances, zoals de selectie van regeneratie, maar daar wacht ik nog even mee!
Oh, de vraag? Ja, je kunt ermee rijden zonder hem ooit aan te sluiten.