Jeep Wrangler Forum banner

Radiator aanbevelingen

29K views 40 replies 17 participants last post by  rsmwrangler  
#1 ·
Mijn radiator heeft een klein lek. 2012 JKU Sport. Als ik andere berichten lees, ben ik verrast dat de mijne zo lang heeft meegaan! Ik heb gelezen dat aftermarket radiatoren net zo slecht of zelfs slechter zijn dan OEM. Ik denk dat de kleinere grille de oliekoeler van de transmissie is? Het lek zit in beide of in een van beide, waarbij het zo moeilijk te zeggen is waar het eigenlijk vandaan komt. Ik merk het lek/de geur aan de passagierskant, richting de bovenkant van de radiator. Samen met een langzame daling van mijn koelvloeistofniveau, dat ik om de 2-3 weken moet bijvullen.

Enige aanbevelingen? Ik heb veel mensen gezien die zeggen dat hun vervangingen maar een paar jaar meegingen, zo niet minder.

#4 ·
Persoonlijk zou ik (en heb ik gedaan) vasthouden aan de standaard OEM-eenheid van Mopar, wat nul montageproblemen garandeert. De standaardradiator heeft voldoende koelcapaciteit voor standaard of licht gewijzigde voertuigen. Ik kan de gedachte begrijpen 'een OEM-vervanging zal gewoon weer lekken', maar ik weet niet zeker of dat per se waar is, of dat een aftermarket-vervanging in dat opzicht per se beter zal zijn. De aFe-eenheid is wat ik waarschijnlijk zou kiezen als ik toch aftermarket zou willen gaan.

#5 ·
Ik heb ook de AFE Bladerunner GT. Ik heb de mijne pas ongeveer 6 maanden, dus het is te vroeg om het te zeggen. Maar het ontwerp met staven en platen maakt het een van de sterkste radiatoren op de markt. Het is niet goedkoop, maar 4 radiatoren in 8 jaar, ik ben bereid om het geld uit te geven om te zien of het werkt.

• Like
Reactions: KiwiScott
#10 ·
Ik heb ook de AFE Bladerunner GT. Ik heb hem pas ongeveer 6 maanden, dus het is te vroeg om het te zeggen. Maar het bar-and-plate ontwerp maakt het een van de sterkste radiatoren op de markt. Het is niet goedkoop, maar 4 radiatoren in 8 jaar, ik ben bereid om het geld uit te geven om te zien of het werkt.
Er zijn ook in Nieuw-Zeeland veel gevallen van meerdere OEM-radiatoren. Zelfs met de juiste vloeistoffen en intervallen.

#6 ·
Mijn radiator heeft een klein lek. 2012 JKU Sport. Als ik een paar andere berichten lees, ben ik verbaasd dat de mijne zo lang heeft meegemaakt! Ik heb een paar dingen gelezen die zeggen dat aftermarket radiatoren net zo slecht of zelfs slechter zijn dan OEM. Ik geloof dat de kleinere grille de oliekoeler van de transmissie is? Het lek zit aan beide of een van beide, omdat het zo moeilijk te zeggen is waar het vandaan komt. Ik merk het lek/de geur aan de passagierskant, aan de bovenkant van de radiator. Samen met een langzame daling van mijn koelvloeistofniveau, dat ik om de 2-3 weken moet bijvullen.

Enige aanbevelingen? Ik heb veel mensen horen zeggen dat hun vervangingen maar een paar jaar meegingen, zo niet.
Bedankt!
Laat hem gewoon opnieuw kernen. Normaal gesproken koelen ze beter en het is een stuk goedkoper.

#24 ·
Laat hem gewoon opnieuw bekleden. Normaal gesproken koelen ze beter en het is een stuk goedkoper.
Ik betwijfel of je een radiator met een kunststof tank opnieuw kunt bekleden.

#8 ·
#11 ·
Veel gevallen van wat? Mijn eerste Jeep had 140.000 mijl toen ik hem verkocht. Had geen problemen met de fabrieksradiator. Het was een 13-model. Mijn 2e is 18 met slechts 40.000 mijl en verwacht ook geen problemen, afkloppen :) Ik zie dat meer mensen problemen hebben met aftermarket radiatoren, en het lijkt erop dat velen deze meerdere keren zullen vervangen. De originele radiator kost maar ongeveer $350-$380?

#19 ·
Veel gevallen van wat? Mijn eerste Jeep had 140.000 mijl toen ik hem verkocht. Had geen problemen met de fabrieksradiator. Het was een 13-model. Mijn 2e is 18 met slechts 40.000 mijl en verwacht ook geen problemen, afkloppen :) Ik zie meer mensen problemen hebben met aftermarket radiatoren, en het ziet ernaar uit dat velen die meerdere keren zullen vervangen. De originele kost maar $350-$380 of zo?
Ik reageerde op @TerryC6 .
De Pentastars lijken behoorlijk warm te worden.
Sommige mensen hier in NZ hebben meerdere OEM-radiatoren gehad bij relatief lage kilometers met de juiste vloeistof en vloeistofinterval die gescheurd en gelekt zijn. Velen hebben geen probleem gehad. Niemand die ik ken, heeft hier een AFE Power Blade Runner-model defect gehad.

#12 ·
Voor veel mensen werkt de standaardradiator prima. Ze gaan weliswaar stuk, maar niet met bijzonder hoge percentages.
Als je problemen hebt met de standaardradiator, en sommige mensen hebben dat, lijkt de AFE bar and plate radiator een stapje beter te zijn dan de standaardradiator. De meeste mensen hebben hem waarschijnlijk niet nodig, maar als je een probleem hebt met de standaardradiator en iets beters nodig hebt, lijkt dat de enige optie te zijn die ik ken. Het is waar dat de meeste aftermarket radiatoren met lamellen en buizen vaker stuk lijken te gaan dan de standaardradiator.

#13 · (Edited)
Wauw, de prijzen zijn echt gestegen. Ik kocht iets meer dan een jaar geleden een Mopar 68143886AA radiator voor mijn JK voor $230 inclusief verzendkosten van Amazon, nu zijn ze niet meer op voorraad bij Amazon en kosten ze minstens $100 meer (als je er al een kunt vinden, ze lijken overal uitverkocht te zijn). Dat kan een reden zijn om voor de aftermarket te kiezen.

Een andere optie (als de prijs een probleem is) is om uw unit te laten repareren. Veel radiateurreparatiebedrijven hebben de mal om de zijkanten van de kern te verwijderen en reparaties uit te voeren, en als het goed wordt gedaan, kan het zo goed als nieuw zijn. Vroeger was de prijs van een nieuwe vervanging zo dicht bij de prijs van de revisie dat de moeite niet de moeite waard was, maar nu, met de prijsstijging en de beschikbaarheidsproblemen, kan het een aantrekkelijkere optie zijn.

#16 ·
Murray is het merk dat Orielles en Advance Auto / Carquest voeren, geloof ik. Het is een OEM-kopie. Minstens een van hen biedt een levenslange garantie. Als je deze route volgt, kun je een tweede vervanging kopen als de Murray faalt en dan de andere inleveren voor een tegoed.
Ik ben voor O'Reilly's gegaan om mijn weddenschap af te dekken dat als ik op reis ben ver van huis, ik er waarschijnlijk onderweg een kan krijgen als dat nodig is.

De AFE ziet er interessant uit en zoals hierboven vermeld, zijn er een paar vertrouwde, trouwe leden hier die meerdere ronden op dit bekende circuit hebben gereden en nog steeds in de "testfase" zitten. Ik kijk ernaar uit om te horen hoe ze zich in de loop van de tijd in de duurzaamheidscategorie ontwikkelen.

Ik denk dat ik voor AFE ga als ze zich bewijzen en dan een reserve-"Murray" bij de hand heb. Indien nodig op een bepaald moment.

Veel succes.

#17 ·
Normaal gesproken zou ik voor zoiets de voorkeur geven aan OEM in plaats van de 'onderdelenwinkel'-route, maar de laatste biedt wel een levenslange garantie, dus dat is iets (plus ze zijn daadwerkelijk beschikbaar, dat is een ander pluspunt ;)). Maar hoewel het vervangen van een radiator op een JK niet verschrikkelijk is, is het ook niet bepaald leuk, dus ik zou het niet vaak willen doen, zelfs niet als de onderdelen gratis zouden zijn.

#23 ·
Als je de mogelijkheid hebt om je ventilatorinstellingen te wijzigen door middel van tuning, kun je je ventilator 10-12f eerder in de ventilatorcyclus laten draaien zonder de levensduur van de ventilator te beïnvloeden, terwijl je Jeep-olie toch heet genoeg wordt om zijn werk te doen. Voor degenen onder ons die deze route hebben geprobeerd, begint de ventilator op lage snelheid te draaien bij 212f in plaats van 226f. Het verschil in koeling is dag en nacht zonder de betrouwbaarheid van je ventilator met de standaardradiator in gevaar te brengen. Het maakt niet uit of je een bumper met lier en bullbar met verlichting etc. gebruikt.

• Like
Reactions: Juno58
#39 ·
Als je de mogelijkheid hebt om je ventilatorsnelheid aan te passen via tuning, kun je je ventilator 10-12f eerder in de ventilatorcyclus laten draaien zonder de levensduur van de ventilator aan te tasten, terwijl je Jeep-olie toch heet genoeg wordt om zijn werk te doen. Voor degenen onder ons die deze route hebben geprobeerd, begint de ventilator op lage snelheid te draaien bij 212f in plaats van 226f. Het verschil in koeling is dag en nacht zonder de betrouwbaarheid van je ventilator met de standaardradiator in gevaar te brengen. Het maakt niet uit of je een bumper met lier en bullbar met verlichting etc. gebruikt.
Hoi rsmwrangler, welke tuner (en tune) gebruik je voor je 3.6 motor? Bedankt en sorry voor de oude thread revival....

#26 · (Edited)
Ik denk niet dat het een hitteprobleem is, nou ja, met de standaarduitvoering kan het zijn dat er verschillende materialen worden gebruikt die verschillende uitzettingssnelheden hebben. Mijn standaardradiator faalde aan de bestuurderskant van de tank. Dit kan komen door verschillende materialen of omdat we onze voertuigen zo veel kunnen buigen. Mijn tweede radiator, een volledig aluminium radiator uit China, faalde na ongeveer 9 maanden. Ik gok dat het faalde door de koelvloeistof. Hij had wel een levenslange garantie, dus ze stuurden me een nieuwe. Hij lekte overal, zie Champion Radiators:

Voor de vervangende radiator stapte ik over op groene antivries. Deze radiator heeft het bijna 3 jaar volgehouden. De lekkage was deze keer aan de passagierskant en het enige dat ik eraan kan toeschrijven is flex. Met de AFE-radiator ging ik in plaats van groen voor niet-toxische AMSOIL Propylene Glycol Antivries & Koelvloeistof.

Ongeveer een jaar geleden sprak ik met bijna elke grote aftermarket radiatorfabrikant over JK's. Ze zeiden allemaal dat onze voertuigen erg zwaar zijn voor radiatoren. Het bedrijf waar ik eerst mee in zee ging, produceert geen radiatoren meer voor JK's. Griffin en Champion hebben allebei meerdere herontwerpen gedaan. Ik hoop echt dat de bar-and-plate radiator het doet. Zo niet, dan wordt het tijd om het radiatorbevestigingssysteem opnieuw te ontwerpen om de flex beter aan te kunnen.

#36 · (Edited)
Ik denk niet dat het een hitteprobleem is, nou ja, met de standaarduitvoering kan het zijn vanwege het gebruik van verschillende materialen met verschillende uitzettingscoëfficiënten. Mijn standaardradiator faalde aan de bestuurderskant van de tank. Dit kan komen door verschillende materialen of omdat we onze voertuigen zo veel kunnen buigen. Mijn tweede radiator, een volledig aluminium radiator uit China, faalde na ongeveer 9 maanden. Ik gok dat het faalde vanwege de koelvloeistof. Het had een levenslange garantie, dus ze stuurden me een nieuwe. Het lekte overal, zie Champion Radiators:

Voor de vervangende radiator stap ik over op groene antivries. Deze radiator heeft het bijna 3 jaar volgehouden. De lekkage was deze keer aan de passagierskant en het enige dat ik eraan kan toeschrijven, is flex. Met de AFE-radiator ging ik in plaats van groen voor niet-giftige AMSOIL Propyleenglycol Antivries & Koelvloeistof.

Ongeveer een jaar geleden sprak ik met bijna elke grote aftermarket radiatorfabrikant over JK's. Ze zeiden allemaal dat onze voertuigen erg zwaar zijn voor radiatoren. Het bedrijf waar ik eerst naartoe ging, produceert geen radiatoren meer voor JK's. Griffin en Champion hebben beide meerdere herontwerpen gedaan. Ik hoop echt dat de bar-and-plate radiator het doet. Zo niet, dan wordt het tijd om het radiatorbevestigingssysteem opnieuw te ontwerpen om de flex beter aan te kunnen.
Bewerken: Maakt niet uit. Ik was ondoorzichtig.

Waar heb je de Amsoil Propyleen gevonden? De enige plek waar ik het kan vinden, is op hun website, en ik zou in één keer 4 gallons concentraat moeten kopen.

#32 ·
Als je de fabrieksoptie controleert, kost de Mopar 68143886AA $310 van een van die online Mopar-dealers die je daar ziet. Het enige dat ik heb ontdekt bij het kopen bij hen, is dat je verzendkosten moet betalen en dat hun verzendkosten behoorlijk duur kunnen zijn. Bijvoorbeeld
Verzending naar mijn postcode van deze jongens is $92. Dus uiteindelijk zal de prijs letterlijk hetzelfde zijn als je hetzelfde onderdeelnummer van Amazon of Quadratec krijgt, tenzij je naar de dealer kunt rijden.
Ik weet niet of ze de online prijs zullen respecteren, maar de meeste, zo niet alle, lijken echte Mopar-dealers te zijn.
De dealer die in de link wordt getoond is bijvoorbeeld 11503 SAINT CHARLES ROCK RD BRIDGETON, MO 63044, wat volgens Google Maps een All Star Dodge/Chrysler/RAM-dealer lijkt te zijn.

#34 ·
Ik kan alleen maar speculeren over wat ik heb gezien. Mijn standaardradiator faalde waar de meeste falen, aan de bestuurderskant richting de motor. Ik schrijf dit toe aan verschillende materialen met iets verschillende uitzettingscoëfficiënten. Hoewel dit op zich geen probleem zou moeten zijn, moeten dit soort installaties perfect zijn als het gaat om de verbinding.

De 2e storing was te wijten aan het artikel waarnaar ik verwees. Hoewel het een goedkope Chinese radiator was, zou deze niet op de manier zijn uitgevallen die hij deed. Ze hebben hem onder garantie vervangen.

De 3e storing deed zich voor aan de passagierskant. Deze radiator ging het grootste deel van 3 jaar mee, maar ik stapte na de vorige storing over op groene koelvloeistof. Dit is de koele kant van de radiator, dus er zouden geen problemen moeten zijn met uitzettingscoëfficiënten en lassen. Maar de storing moet een gebroken las zijn, veroorzaakt door druk, flex of gewoon een slechte las. Of de combinatie van dit alles.

De 4e radiator is pas 6 maanden oud, tot nu toe geen problemen.

Toen ik de 2e radiator plaatste, stapte ik over op siliconen slangen, ik weet niet zeker of het een verschil maakt. En ik zou zeggen dat ik, aangezien ik volledig gepantserd ben, de frameflex zo veel mogelijk heb verminderd. Misschien is het allemaal druk en geluk om een goede radiator te krijgen. Oh en dit is flex, dat doen we ook in de rekken:

#35 ·
Er zitten geen verschillende metalen in de JK-radiator, omdat deze bestaat uit een aluminium kern die aan plastic tanks is gekrompen, dus slechts één metaal. En ik denk niet dat het alleen maar verschillende uitzettingssnelheden zijn, omdat de meeste radiatoren tegenwoordig hetzelfde type constructie gebruiken en ze niet met dezelfde snelheid defect raken. Als ik zou moeten gokken, zou ik zeggen dat deze constructietechniek prima werkt in straatvoertuigen, maar wanneer deze wordt blootgesteld aan hoge niveaus van trillingen of torsiespanning, kan de verbinding voldoende worden belast om de pakking tussen de kern en de tank te laten falen (dit is de reden waarom de meest voorkomende lekkage vaak op dezelfde plaats zit, bij de verbinding tussen kern en tank in plaats van de kern zelf).

#40 ·
Welkom op het forum @pablorgc

Succes, L.M.

owns 1987 JEEP Wrangler
  • Like
Reactions: pablorgc