Jeep Wrangler Forum banner

3.6 Caravan motorwissel naar 3.6 Wrangler

48K views 89 replies 35 participants last post by  Whoppy1968  
#1 ·
Dus hier gaan we. Zoals de meesten van jullie weten, is een 3.6 voor een Wrangler niet goedkoop. Dus mijn maat had een cilinder 2-fout in zijn 2012 Wrangler. Ging op het web om een motor te vinden. Na wat graafwerk kwam ik erachter dat een 3.6 Caravan long block hetzelfde is. Ik koos voor een 2015-model omdat het na de revisie van de linker kop was. Dus ik vond er een van LKQ met 17K voor ongeveer $1200 plus vracht voor $200 meer, dus $1400 in totaal.

Bracht het naar de werkplaats. Motor eruit halen is vrij eenvoudig. Het moeilijkste deel zijn de 2 bovenste bouten van de bellhousing, maar 3 12” verlengstukken en een wobble-dop hebben de klus geklaard. Motor lag in minder dan een uur op de vloer.

Na beide motoren te hebben vergeleken en wat er vervangen moest worden, begonnen we alle onderdelen eraf te halen. Dus wat me meteen opviel, was dat het carter anders is. Dit is een tweedelige pan. De bodem is van staal, terwijl de bovenste helft van aluminium is. Beide moeten worden vervangen. Ook moet de oliepompopname worden vervangen. Vervolgens moeten de waterpomp en de distributiedeksel worden vervangen. De reden hiervoor is dat de Caravan dwars in de bus staat, dus geen van de geleiders en poelies kan worden gemonteerd. Dat allemaal gedaan.

Vervolgens moet de leiding die van de motor naar uw kachelkern loopt, worden vervangen. Daarna moet de kabelboom van de motor worden vervangen. Dit is heel eenvoudig, want alle sensoren zijn hetzelfde. Het verschil is dat de stekker op de Jeep anders is dan op de Caravan. Ook is de bovenste helft van het inlaatspruitstuk anders, dus die moet worden vervangen. Het enige dat nu nog overblijft, is het plaatsen van uw oude motorsteunen.

U hoeft helemaal geen gaten te tappen of te boren. Alles wordt direct op dit blok overgezet. Oh, je moet ook je vliegwiel vervangen. Het gaat maar op één manier. Het boutpatroon is eenrichtingsverkeer, dus je moet het vliegwiel ronddraaien totdat de bouten uitlijnen. Het kan een echte pijn in de kont zijn, maar wees gewoon geduldig.

Attachments

#3 ·
Nog een paar foto's. Ik weet dat ik het gemakkelijk laat klinken en voor mij was het vrij eenvoudig. Nu doe ik dit voor de kost en heb ik een mooie grote werkplaats met pneumatisch gereedschap, dus het ging sneller. Ik denk dat we het rond 10:30-11:00 uur de werkplaats in trokken en rond 16:30-17:00 uur de werkplaats uitreden.

Als iemand vragen heeft, beantwoord ik ze graag.

Attachments

#4 ·
Ik vraag me af of ze verschillende nokkenassen gebruiken? Blijf de foto's sturen en goed gedaan.

owns 2024 jeep wrangler rubicon
#6 ·
Dit zijn de aluminium leidingen die vervangen moeten worden en naar de kachelradiator gaan. Ook als je een handgeschakelde versnellingsbak hebt, doe jezelf dan een plezier en vervang de koppelingsassemblage, in tegenstelling tot wat wij deden. Mijn maat had weinig geld, dus we hebben het niet gedaan. Maar 3 weken later hebben we het vervangen op een parkeerplaats van Pizza Hut. Dat was helemaal niet leuk.

Attachments

#14 ·
:drinks:

#16 ·
Wil de thread niet stelen, maar weet iemand of ik hetzelfde kan doen met de 3.8 in mijn 07 met een minivan motor
Er was een tijdje geleden een thread hierover... blijkbaar is het 3.8L blok een andere gieting. De motorsteunoren op het blok zijn anders, dus de 3.8L van motor past niet in de Jeep.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#23 ·
Dus hier gaan we. Zoals de meesten van jullie weten, is een 3.6 voor een Wrangler niet goedkoop. Dus mijn maat had een cilinder 2-fout in zijn 2012 Wrangler. Ging op het web om een motor te vinden. Na wat graafwerk ontdekte ik dat een 3.6 Caravan long block hetzelfde is. Ik koos voor een model uit 2015 omdat het na de revisie van de linker kop was. Dus ik vond er een van LKQ met 17K voor ongeveer $ 1200 plus vracht voor nog eens $ 200, dus in totaal $ 1400.
Mijn eerste gedachte was, wat waren de tekenen en symptomen van de cilinder 2-fout van je vriend? Was het een code op de CEL, een duidelijke misslag, een misslag en/of blauwe rook uit de uitlaat. Mijn geluk zou zijn dat ik alles overzet naar de nieuwe motor en dat iets wat ik heb verwisseld de oorzaak van de storing was, zoals een injector of ontsteker. Hoe heb je de definitieve analyse gedaan die aangaf dat het tijd was voor vervanging van de long block?

#24 ·
Sorry, ik heb verder gelezen en #19 (denk ik) heeft mijn vraag beantwoord. Die had ik de eerste keer gemist. Trouwens, uitstekende uitwerking en dat WAS een geweldige deal voor een motor met 17K erop.

#25 ·
Hij bracht het voor een tweede keer naar de dealer om het te laten nakijken en ik ging met hem mee. Nadat ik 30 minuten met de hoofdmonteur en de servicemanager had gediscussieerd en een serviceadvies had over het probleem met de linker cilinderkop, doken ze dieper in de kwestie. Maar omdat hij niet de oorspronkelijke eigenaar was, konden ze zijn motor niet onder garantie vervangen.

Het probleem met de linker cilinderkop is als volgt.

Metaalsplinters worden na het bewerkingsproces niet goed uit de kop verwijderd en kunnen mogelijk in de cilinders terechtkomen, wat kan leiden tot voortijdige motorschade.

Toen hij de Jeep kocht, verbruikte hij olie en het werd geleidelijk erger. Dus wie hem voor hem had, wist dat hij een olieverbruiksprobleem had, maar ruilde hem gewoon in.

#30 ·
Hij bracht het naar de dealer om het een tweede keer te laten controleren en ik ging met hem mee. Nadat ik 30 minuten met de hoofdmonteur en de servicemanager had gediscussieerd en een serviceadvies had over het probleem met de linker cilinderkop, doken ze dieper in de kwestie. Maar omdat hij niet de oorspronkelijke eigenaar was, konden ze zijn motor niet onder garantie vervangen.

Het probleem met de linker cilinderkop is als volgt.

Metaalschilfers worden na het bewerkingsproces niet goed uit de kop verwijderd en kunnen mogelijk in de cilinders terechtkomen, wat kan leiden tot voortijdige motorschade.

Toen hij de Jeep kocht, verbruikte hij olie en het werd steeds erger. Dus wie hem voor hem had, wist dat hij een olieverbruiksprobleem had, maar ruilde hem gewoon in.
dit is waarom ik de olie heb ververst na de eerste 1000 mijl....

#29 ·
Dat is een geweldige samenvatting. Ik heb een Explorer 302 verwisseld voor een Fox Body Mustang 302 en het klinkt erg vergelijkbaar, behalve dat iedereen die die verandering aanbrengt de nokkenas zal verwisselen voor een alfabetnokkenas en er wat geklungel is met de gaskabel en tps om het te laten werken.

Niet zoals sommige Subaru-mensen moeten doormaken, waarbij ze één nokkenastandwiel van de ene motor nemen en het in de andere plaatsen, maar niet de andere 3 dingen.

Ook onder de indruk van een koppelingswissel van 3 uur op een parkeerplaats. Heb er een Mustang in 6 uur in mijn eigen garage met luchtgereedschap gedaan.......

#31 ·
Dus hier gaan we. Zoals de meesten van jullie weten, is een 3.6 voor een Wrangler niet goedkoop. Dus mijn maat had een cilinder 2-fout in zijn 2012 Wrangler. Ging op het web om een motor te vinden. Na wat graafwerk kwam ik erachter dat een 3.6 Caravan long block hetzelfde is. Ik ging voor een 2015-model omdat het na de linker koprevisie was. Dus ik vond er een van LKQ met 17K voor ongeveer $1200 plus vracht voor $200 meer, dus $1400 in totaal.

Bracht het naar de werkplaats. Motor eruit halen is vrij eenvoudig. Het moeilijkste deel zijn de 2 bovenste bouten van de bellhousing, maar 3 12" verlengstukken en een wobble socket kregen de klus geklaard. Motor lag in minder dan een uur op de grond.

Na beide motoren te hebben vergeleken en wat er vervangen moest worden, begonnen we alle onderdelen eraf te halen. Dus wat me meteen opviel, was dat het carter anders is. Dit is een tweedelige pan. De bodem is van staal, terwijl de bovenste helft van aluminium is. Beide moeten worden vervangen. Ook moet de oliepompopname worden vervangen. Vervolgens moeten de waterpomp en de distributiekap worden vervangen. De reden hiervoor is dat de Caravan zijwaarts in de bus staat, dus geen van de idlers en poelies kan worden gemonteerd. Dat allemaal gedaan.

Vervolgens moet de leidingen die van de motor naar uw kachelkern lopen, worden vervangen. Daarna moet het kabelboom van de motor worden vervangen. Dit is heel eenvoudig, want alle sensoren zijn hetzelfde. Het verschil is dat de stekker op de Jeep anders is dan die van de Caravan. Ook is de bovenste helft van het inlaatspruitstuk anders, dus die moet worden vervangen. Het enige dat nu nog overblijft, is het plaatsen van uw oude motorsteunen.

U hoeft geen gaten te tappen of te boren. Alles wordt direct op dit blok overgezet. Oh, je moet ook je vliegwiel vervangen. Het gaat maar op één manier. Het boutpatroon is eenrichtingsverkeer, dus je moet het vliegwiel ronddraaien totdat de bouten uitlijnen. Het kan een echte pijn in de kont zijn, maar wees gewoon geduldig.
Ik heb onlangs uw bericht gelezen en heb sindsdien dezelfde motorwissel gedaan, behalve dat de mijne een 2016 grand caravan motor was. Ik reed 20-30 mijl naar huis zonder problemen en pas toen ik bij de wasstraat kwam en in de zelfwasruimte parkeerde, ging er een CEL aan, ik zal de code later vandaag controleren. Had je rare problemen met elektronica? sensoren, nokkenasverstellers, etc.

#32 ·
Ik heb onlangs je bericht gelezen en sindsdien dezelfde motorwissel gedaan, behalve dat de mijne een 2016 Grand Caravan-motor was. Ik heb er 20-30 mijl mee naar huis gereden zonder problemen en pas toen ik bij de wasstraat kwam en in de zelfwasruimte parkeerde, ging er een CEL branden. Ik zal de code later vandaag controleren. Heb je vreemde problemen gehad met elektronica? Sensoren, nokkenasverstellers, etc.
Welkom op het forum, uit Cave Creek AZ.

#36 ·
Ik heb een vriend die een 3.6 hydrolockte toen het ding nog papieren platen had. Op de een of andere manier betaalde zijn verzekering ervoor. $10000 voor een gloednieuwe 3.6.

Ik had geen idee dat gebruikte exemplaren voor zoveel weggingen, ik ben me aan het voorbereiden om een 5.3/TH350/NP205 swap te doen, mijn 3.6 met 36.000 km erop zou moeten helpen om een deel van die kosten terug te verdienen.

#41 ·
De vrachtwagenversie. De 14+ moet dezelfde accessoires hebben als uw 13. Houd rekening met het verschil in oliefilter tussen die 2 jaren.
Ja, het enige verschil dat ik kende met de 14+ was de oliekoeler en filterassemblage, maar alle dealers van gebruikte onderdelen blijven me vertellen dat ze niet zullen werken, maar dat zijn positieve veranderingen. Bedankt.